Svar: Afviser MME, vild med vælling
29. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære AneLouise
Det lyder sandsynligt at din dreng er blevet lidt træt af smagen af modermælkserstatning, når han har fået den så længe. Derfor lyder det som en god idé, at forsøge med en anden erstatning, for at se om han bedre kan lide det. Du må også gerne give ham to flasker vælling dagligt (400ml), det kan han godt tåle.
Det er dejligt at han har været så god til at spise og har haft et indtag på omkring 1200ml dagligt. Det er dog ikke unormalt at han ikke fortsætter helt på samme måde og det indtag du beskriver lyder slet ikke bekymrende - det lyder faktisk helt normalt. Det er nemlig sådan at vælling tæller med som mælkeindtag og det vil sige at din dreng ligger på et indtag på ca 900ml og det er rigtig godt. Han behøver bestemt ikke drikke mere end det - drikker han lidt mindre, er det også helt okay.
Du må tro på at han har en naturlig evne til at selvregulere - så hvis du tilbyder så tager han, hvad han har behov for. Nogle dage vil han spise mere og andre dage mindre og det er helt okay.
Med hensyn til skemad, så synes jeg umiddelbart at det er udmærket at forsøge med lidt ekstra vælling en overgang, så han mave stille og roligt vender sig til noget andet end ren mælk. Derudover afhænger introduktionstidspunktet helt af, hvordan han virker og hvordan han har det.
Det er dejligt at han er begyndt at interessere sig for hvad I kommer i munden og også putter hænder, legetøj osv. i munden. Det er godt at han er så stærk i nakken at han nu holder hovedet selv, drejer sit hoved mod maden osv. - små tegn på at han modnes og stille og roligt bliver mere klar. Et andet godt signal til at han har behov for mere mad, er at han begynder at være mere sulten - at mælken ikke mætter ham nok. Han vågner pludselig om natten, søger ekstra meget og selvom du giver ham en flaske ekstra så er det ikke nok. Og så er det også et signal at han åbner munden bevidst for skeen, når du f.eks. giver ham d-dråber på en teske.
Så ud fra det du fortæller så tænker jeg at du gerne må forsøge med anden erstatning, at du gerne må give 2 flasker vælling dagligt og i takt med at han bliver ældre og virker svær at mætte på mælk, så kan du begynde med lidt skemad.
Rigtig meget held og lykke, håber du er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske