Svar: Pylret
29. april 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Jette
Man kan naturligvis ikke udelukke at din datter er rendt ind i en forkølelse eller anden form for sygdom, der gør at hun lige i øjeblikket er ekstra pylret og morsyg. Generel utilpashed kan hun kun give udtryk for på den måde.
Men derudover tænker jeg, at det også meget vel kan handle om et udviklingsspring. Børn gennemgår naturligt forskellige trin i deres udvikling og især på de tidspunkter hvor de udvikler sig både mentalt og motorisk, så er det naturligt at de opleves pylrede og svære at stille tilpas. Man kan som forældre godt blive frygteligt frustreret fordi man jo forsøger at hjælpe så godt man kan og alligevel er det ikke nok.
Din datter går sandsynligvis nu og bevæger sig således mere og mere rundt i verden. Verden er stor, spændende, sjov men også lidt farlig og hun er aldersmæssigt der, hvor hun begynder at finde ud af at der er mere af verden på den anden siden af væggen. Hun begynder også nu at kunne forholde sig en lille smule mere til, at du er der selvom hun ikke kan se dig og at hun skal bevæge sig ind til dig, hvis hun får følelsen af at du er væk. Omkring 16 måneders alderen begynder børn at få en fornemmelse af dette - altså at mor har ikke forladt mig, selvom jeg ikke kan se hende.
Hun er hele tiden i gang med at øve sin selvstændighed, der er så meget hun gerne vil og så meget hun stadig ikke kan. Motorisk er mange ting stadig svære men også sprogligt har hun det hårdt - hun forstår rigtig meget af det du siger til hende, men hun kan endnu ikke gøre sig forståelig i alle situationer. Det er frustrerende.
Samtidig er det sådan at man for at kunne øve sin selvstændighed og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, så skal man også være godt tilknyttet - hun har lige nu brug for den trygge base og ro du giver hende. Hun har brug for kys, kram og masser af fysisk kontakt og nærhed for at hun igen kan bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd. Prøv derfor om du kan 'tanke hende' godt op med mor og se om ikke det hjælper lidt på hendes humør... selvom det er hårdt:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske