Svar: Vores søn bider bevidst - what to do?
29. april 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er helt almindeligt at små børn på et tidspunk kommer i en fase, hvor de bider - det er således noget de fleste børn og forældre går igennem:o) Det er dog ofte sådan at man som forældre bliver forskrækket, når man oplever det de første gange og derfor kan man godt komme til at lægge så meget vægt på at få barnet til at holde op, at man kommer til at forstærke handlingen hos barnet.
Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller rigtigt svært. Når børn bider er det således ofte et udtryk for at barnet mangler sprog.
Børn kan bide i forskellige situationer, ligesom de også kan slå i forskellige situationer - begge dele hænger ofte sammen og skyldes samme ting, altså samme årsag til at bide, som til at slå.
Det er ofte vrede, der løber af med barnet. Barnet føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra en eller andet man stoppes i - så bider barnet fra sig. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.
Børn kan også bide i forsvar. Hvis barnet i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn vide for at komme væk.
Børn kan også finde på at bide, hvis de lærer at det er sådan man gør. Det kan være større børn som bruger denne metode, for at få deres vilje. Eller forældre der bider igen, for at lære barnet hvordan det føles...
Det kan også handle om at barnet pludselig får rollen som den der bider. Simpelthen fordi der kommer så meget fokus på barnet og bideriet at barnet bliver holdt fast i dette. Det forstærkes hos barnet.
Nogle børn bider også når og hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed
Andre børn bider af kærlighed. Bedst som man sidder og kæler og nusser, så får man et bid i skulderen eller i kinden. Det er simpelthen kærligheden der kammer over (jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig).
Og så er der også børn som bider fuldstændig impulsivt og hvor man ikke rigtigt kan finde nogen årsag eller grund.
Det bedste I kan gøre er at finde ud af hvorfor det sker. At han bider i vandflaske, legetøj osv. hører alderen til. Han har lært at han kan bruge sin mund på denne måde og han udforsker.
At han bider i glæde, når I har det dejligt skal naturligvis ikke udløse skæld ud. Du må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay, men du skal ikke bære nag og du må forsøge at lære ham at kysse og kramme i stedet for at bide, vise ham hvad du gerne vil have i stedet for.
Når han bider dig i benet, når du står og laver mad, så er det sandsynligvis et udtryk for at han savner din kontakt. Du har ikke din fulde opmærksomhed på ham og han har brug for kontakt. Selvom du forsøger at sætte dig hos ham undervejs, være til stede for ham osv. som du så fint beskriver, så er det ikke nok.
Det er fint at I siger Nej og efterfølgende "du må ikke bide!" Det er også helt fint at han bliver lidt forskrækket og at far går væk med ham. Frustrationen opstod der, fordi han ikke fik lov til at komme op på bordet og det er han ked af. Men da han med ord ikke kan give udtryk for dette "jeg vil så gerne sidde på bordet og følge med i hvad du laver, jeg føler mig udenfor, når jeg er på gulvet" så forløber han sig og mister kontrollen og begynder derfor at bide.
Nu hvor I ved at han reagerer sådan, så vil det være rigtig godt, hvis I kan aflede ham inden han når så langt. Allerede der, hvor du siger nej til at han komme op på bordet kan far tage ham med ind i stuen og lave noget andet. Så han får den opmærksomhed han har brug for og så I undgår at frustrationen når til bid.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske