Svar: Kan ikke ligge for sig selv uden at blive ked af det
29. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
Uanset hvad årsagen er, så lyder det som om at William i øjeblikket har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed og jeg tænker at I derfor gør jer selv en bjørnetjeneste ved at blive ved med at forsøge at få ham til at ligge mere selv. For jo mere han ligger, jo mere frustreret bliver han, jo mere irriterede bliver I og jo mere I bliver det, jo mere vil han søge jer.
Jeg tror nemlig godt at William kan mærke at I lige nu er lidt trætte af ham og hans pylren, - selvom I ikke forsøge at vise det direkte, så kan han godt mærke den afstandstagen der er og det gør ham faktisk endnu mere 'klæbende'...
For at jeres dreng skal turde møde verden og udforske sine omgivelser uden at du behøver være der hele tiden, så er det meget vigtigt at han kan regne med at du er der for ham 100 pct. Han skal have fornemmelsen af at han i situationer der er utrygge for ham og hvor han har behov for ekstra tryghed, kan henvende sig til mor (eller far) og I vil give ham det han har behov for.
Hvis I i visse situationer ignorerer ham, så vil han blive utryg fordi han aldrig rigtigt kan regne med, hvad reaktion han får fra. Kan kan således ikke være helt sikker på at I er der for ham 100 pct. når han har behov for det og det vil gøre at han bliver mere pylret og klæbende i sin kontakt.
Mit råd til jer er derfor at I forsøger at gå helt over i modsatte grøft - at I simpelthen forsøger at tilbyde William meget mere nærhed og fysisk kontakt end I tidligere har gjort. Lad være at forvente at han kan ligge alene, men tag ham med. Lad ham være i nærheden, lad ham sidde i den høje stol, når du ordner praktiske ting, så du har ham i nærheden af dig hele tiden.
Det bliver hårdt og lidt anstrengende i en periode, men jeg tror faktisk det er vigtigt. Forestil jer at han ligesom skal tankes så meget op med fysisk kontakt og nærhed, at han begynder at kunne 'tære af sine depoter' og derfor begynder at kunne ligge lidt mere for sig selv.
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske