Svar: Sut eller bøvs og hvornår puttes
30. april 2008
Alder:
1 mdr.
Hej igen
Sutten kan være godt at komme videre i en søvnfase på og din dreng vil i givet fald falde til ro og komme videre i søvnen, hvis du giver ham en sut. Hvis han vågner efter 40 minutter og småklynker lidt og ikke kan finde roen med sutten, så kan det godt være en bøvs der klemmer og så må du nogle gange tage ham op og se om bøvsen kan komme ud.
Der er ikke nogen fast regel og han kan jo ikke fortælle dig det, så du er nødt til at prøve dig lidt frem og det er okay:o)
Det er dejligt at din dreng er begyndt at være lidt mere vågen efter amning, så I kan sidde sammen og pludre lidt inden han skal sove igen. Du skal ikke regne med at han kan være vågen i mere end højst 2 timer med den alder han har - ofte vil han være vågen i kortere tid og så have behov for at sove igen.
Det vil derfor være rigtig godt, at du her svøber ham og putter ham, hjælper ham med at lukke verden ude og prøver at få ham til at sove, så han hjælpes til at finde roen og ikke når derud, hvor han bliver frygteligt overtræt og ulykkelig.
Hvis han ikke er træt, så vil du ikke kunne tvinge ham til at sove. Modsat hvis han er overtræt, så kan det også være svært at få ham til at sove - men netop derfor er det godt at du hjælper ham til at sove inden han bliver alt for træt.
Læg mærke til når han er døsig. Han bevæger sig lidt, smiler måske lidt, rynker panden og spidser munden. Han begynder at gabe og hans øjenlåg bliver til tungere - øjnene er ikke længere store og kontakt søgende, øjnene bliver mere matte og du kan se at han har svært ved at holde fokus - øjnene triller rundt i hovedet lige før de lukkes i.
Det er en god idé at putte barnet, når det er i den døsige periode eller gerne lidt før. Det giver barnet mulighed for at få en længere og mere sammenhængende søvn og derved får han også energi til at møde verden igen, når han vågner.
Nogle gange vil han have behov for at du vugger ham lidt, svøber ham, kærtegner ham for at han kan sove, andre gange vil han nyde bare at blive lagt i liften og ligge lidt for sig selv og lade roen komme over sig.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre og jeg er skam også glad for at du har fundet min hjemmeside:o) Tak for dine pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske