Brev:
Søvn og søvnbehov - 11 mdr.
30. april 2008
Alder:
11 mdr.
Søvn og søvnbehov - 11 mdr.
Hej Helen
Nej jeg var nu ikke gravid sidst jeg skrev, desværre. Heldigvis ville skæbenen at vi ikke skulle vente så længe og der var held i 3. forsøg og vi nu venter et barn til december, så det er bare rigtigt dejligt.
Denne gang drejer mit spørgsmål sig om min søn på nu 11 mdr og hans søvn eller rettere mangel på søvn. Vi har i stort set 10 mdr haft enorme udfordringer med at få ham til at sove om aftenen uaset hvad vi har forsøgt. For nu godt en mdr siden forsøgte vi os med en sakralmassør og af forunderlige veje har det været effektivt og allerede efter blot et forsøg har vi nu stort set ikke problemer med at lægge ham til at sove.
Nu starter vi derfor aftenrutinerne kl 17.30 med at spise og derfra går det slag i slag med bad, nattøj, lege, sidde, flaske og deved falde i søvn på armen og derefter blive puttet i seng (det er primært det der virker). Dvs han nu sover fra ca 19.30 til ca 6.00 godt 10,5 time. Også i vuggestuen har de problemer med at få ham til at sove, men jeg insisterer på at de forsøger at lægge ham om formiddagen (som regel uden held) og de lægger ham efter middagen hvor han max tager 2 timer. Når han er hjemme og kommer ud i barnevognen tager ham godt 4 timer fordelt på de to lure.
Nu er mit spørgssmål er de godt 12,5 timer nok for min søn at sove i? og i så fald hvordan skal jeg forholde mig for han vil jo partout ikke sove til formiddag i vuggestuen (siger de, selvom han gerne vil når han er hjemme)?
Jeg er personligt en rigtig sovetryne der elsker at sove men altid vågen til sent aften (har han arvet det) og min mand behøver ikke meget søvn og er næsten altid i gang. Er han en god blanding af os og skal vi bare acceptere det eller har du andet godt råd til hvad vi kan gøre. Han virker iøvrigt meget tilfreds og er stort set aldrig sur eller utilfreds, de beskriver ham i vuggestuen som en dreng der hviler i sig selv.
Håber du kan finde hovede og hale i smøren :-)
Med venlig hilsen
Lise