Svar: Søvn og søvnbehov - 11 mdr.
30. april 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Lise
Imponerende og dejligt at sakral-terapeuten har kunne hjælpe jer til at få jeres dreng til at sove:o)
Børns søvnbehov varierer ligesom det gør for vi voksne - nogle har naturligt brug for mere søvn end andre og vi ved alle hvor frustrerende det er at få at vide at man skal lægge sig til at sove, hvis man ikke føler sig træt... Derfor er det et eller andet sted vigtigt at I forsøger at følge jeres drengs rytme og at du tror på at han sover, det han har behov for.
Ser man på børns gennemsnitlige søvnbehov omkring 12 måneders alderen, så vil de fleste i denne alder fortsat have behov for at sove 2 lure dagligt - sammenlagt vil dagslurene ofte vare 2-3 timer og om natten vil barnet så sove 11-12 timer. Det vil sige et søvnbehov på 13-14 timer. At det er gennemsnitligt betyder jo så at nogen børn sover mindre (måske kun 12 timer i døgnet) og andre børn sover mere (måske 15 timer i døgnet) og den fleksibilitet må der være plads til.
Når man vurdere, hvorvidt barnet sover nok eller ej, så er det vigtigt at se på hvordan barnet trives. Hvis jeres dreng har energi og mod på at udforske verden, så har han det godt og får den søvn han har brug for:o)
Jeg tænker at der sandsynligvis sker så meget i vuggestuen at han simpelthen ikke har behov for to lure - det er mere spændende at følge med og lege med de andre. Og det er helt okay. De fleste børn vil mellem 12-18 måneder begynde at nøjes med en lur dagligt og at han er begyndt med dette nu er helt fint. I weekenden indhenter han så tilsyneladende det han mangler i løbet af ugen og så længe han trives, er det helt fint.
Han lyder jo til at være en dreng som fungerer rigtig godt i hverdagen, som trives både hjemme og ude og det er rigtig flot faktisk at han er i stand til at regulere sin søvn, som han gør. Jeg synes derfor du skal lade ham selvregulere og så vil hans søvnrytme ændre sig stille og roligt de næste måneder - overgangsperioder er altid svære. Det er svært at gå fra 3 til 2 lure, det er svært at gå fra 2 lure til 1 og det bliver også en lidt svær periode, når han helt skal til at springe middagsluren over - men det er heldigvis ikke endnu:o)
Så sålænge jeres dreng virker tilfreds og til at have det så godt som du beskriver, så synes jeg du skal sige til dig selv at han klarer sig fint med 12 timers søvn i døgnet og det er helt okay. Har han brug for mere, så tager han det på et andet tidspunkt - det er et sundhedstegn!.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig meget tillykke med graviditeten - hvor er det dejligt for jer:o) Decemberbarn - sikke en julegave at få, jeg har også et decemberbarn...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske