Svar: Døgnrytme - 1 mdr.
30. april 2008
Alder:
1 mdr.
Hej igen igen :o()
Det er alt for tidligt at tale om rytme. Din dreng er stadig så lille at han er nødt til at spise, når han viser behov og skal puttes, når han har behov for det.
Samtidig er det sådan at netop i 5-6 ugers alderen har mange børn det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de skal have sat mælkeproduktion op. Ved at græde mere, være mere urolige og søgende, så bliver de lagt mere til brystet og derved øges mælkemængden. Det er derfor ekstra vigtigt at du i øjeblikket forsøger at amme din dreng, som han viser behov for.
Rutinerne kommer ind omkring måden du ammer ham på, skifter ham på, putter ham på. Genkendelighed i forbindelse med disse ting, giver ham tryghed og dermed mere ro. Det vil som tidligere skrevet til dig, være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at finde en nogenlunde fast rytme omkring amning, hvor du ammer fra et bryst, skifter ham og tilbyder modsatte side. Herefter kan han så få sin sut, blive svøbt og blive puttet.
Du kan også lave lidt rutiner omkring måden du putter ham på, luller ham til ro, giver ham sutten, holder ved ham, kærtegner ham osv.
Men han skal være omkring 4 måneder inden du sådan rigtigt kan begynde at arbejde med en mere fast rutine - det vil sige regne med mere faste tidspunkter at sove på osv...
Helt overordnet og for at give dig lidt ro i sjælen, så vil en plan for en lille dreng som din være sådan at han har behov for ca 3 lure dagligt, nogle sover faktisk 4. Han skal ikke være vågen i mere end max 2 timer af gangen, så skal han puttes igen. I løbet af dagen vil han måske sove 6-7 timer og om natten vil han sove 9-10 timer, sammenlagt vil han sove ca 15-16 timer i døgnet. Nogle gange vil han måske kun powernapper ½ times tid, andre gange vil han pludselig sove i 3½ time og atter andre gange kun sove 2. Sådan vil det variere og det må der være plads til med den alder han har.
Når han er vågen, så skal du amme ham, pludre med ham og amme ham igen inden han atter skal sove - simpelthen for at imødekomme hans behov for at få sat mælkeproduktionen op. Hvis du fornemmer at han gerne vil amme, så læg ham til - det er vigtigt.
En ekstra amning eller flere om aftenen er også godt. Det er sådan at mælken om aftenen er meget fed og ikke indeholder særlig meget vand. Det betyder at der ikke er så meget mælk, men tilgengæld mætter den godt. Når børn om aftenen gerne vil die hele tiden, så er det simpelthen for at fylde sig ekstra godt op til natten, hvor de så kan sove lidt længere. Lyt derfor til dit hjerte og læg ham til, når han virker suttelysten og sulten.
Der er ingen der siger det er nemt, men at lytte til, hvad der føles rigtigt i situationen er altid en god idé, så kommer man rigtigt langt - først når du er sikker på at han har fået hvad han har behov for af mad, så tilbyder du ham sutten til at falde i søvn på og til at give ro i maven:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske