Brev:
Behov for mælk eller vand om natten
30. april 2008
Alder:
8 mdr.
Behov for mælk eller vand om natten
Hej Helen
Lige et par spørgsmål som er dukket op. Vors søn er næsten 9 måneder. Han kravler rundt over hele huset og undersøger hver en krog. Han er begyndt at rejse sig op ved ting og når han kravler skubber han numsen i vejret og stiller sig på sine fødder.
Vi er kommet ind i en lidt dårlig vane om natten. For et par uger siden begyndte han at vågne kl 03 istedetfor kl. 05 som han ellers har gjort. Så jeg gav ham mælk der, og tænkte at om han får det kl. 03 eller kl. 05 og det jo nok bare er en fase, men NEJ NEJ nu vågner han hver nat kl 03. Vi giver vand, men han bliver meget sur og græder, men det ophør og han bliver lagt ned, men så har vi ham hver 20 minut.
Har prøvet at amme ham der kl. 03 og så sover han til kl. 07 - 07,30 men ville jo egentlig gerne tilbage til at han sov til 05 og fik mad.
Hvis han ikke får mad der kl. 03 så vågner han hver ½ time indtil kl 05 hvor jeg giver mig og han får mælk. Vi mener, at det jo egentlig er forkert, da han jo så bare holder os alle vågen i to timer indtil han får mælk og egentlig ikke " lærer" noget (hvis man kan sige det sådan)
Hvad kan vi gøre?
Skal jeg bare amme ham der kl. 03 eller skal vi kører igennem og tilbyde vand og håbe at det vender?
Eller skal jeg vække ham der kl. 23 og amme ham, det har jeg prøvet en gang og det var ikke en succes, han ville ikke have noget og vågnede stadig kl 03
Jeg syntes jo det er langtid fra kl 19 hvor han bliver ammet og puttet at han skal undvære mad til næste morgen kl 08 hvor han får grød
Han bruger ikke sut så det er lidt svært at få ham til at sove videre når han vågner der kl. 03 og bliver budt vand.
Og nu hvor han faktisk holder hof i 2 timer gør, at han jo så sover helt til kl 08 hvor han førhen vågnede kl 06,30 / 07 som passer mig bedre, da der ikke er så langtid til han skal i vuggestue, og der skal han gerne op kl. 6,45 for at vi kan nå det hele.
Hans dag ser nogenlunde sådan ud:
08,00 vågner får lige en ren ble på og får så havregrød lige efter vand af kop
9,30 tilbydes bolle og frugt (spiser ikke særlig meget)
10,00 lur (sover gerne 1½ - 2 timer)
12,00 frokost (rugbrød rester fra aftensmad agurkestænger vand)
14,30 frugtmos frisk frugt amning
15,00 lur sover gerne 1-1½ time
17,30 aftensmad spiser hvad vi får ( fisk, grønsager, kartofler, ris, sovs mm) vand
19,00 ammes puttes
03,00 vågner og ammes eller vand?
Ville gerne at det hele blev rykket noget tilbage så han stod tidliger op og vågnede fra hans sidste lur kl 15,00 (det passer også bedre når han skal i vuggestue)
Med venlig hilsen
Christina