Svar: Behov for mælk eller vand om natten
30. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Jeg tænker at du har fuldstændig ret i at det er længe at sove fra 19 til 8 uden mælk eller vand og at det derfor er helt naturligt at din dreng vågner op og kræver at få noget at drikke.
Man kan som du spørger, så vurdere, hvorvidt det er mælk eller vand han skal have og om man kan gøre noget for at det ikke er kl 03, hvor duselv sover allerbedst.
Jeg kan ud fra din plan se at du ammer ham 2 gange i løbet af dagen og det vil for nogle være nok. Det afhænger helt af hvor meget mælk du fornemmer at du har. Hvis du fornemmer at du stadig har godt med mælk til ham så synes jeg du skal begynde at tilbyde vand nu, men hvis du modsat tænker at han ikke drikker ret meget ved brystet de to gange, han tilbydes det, så synes jeg du skal satse på amning gange 3 indtil han er 9-10 måneder gammel, så kan du skrue ned til 2 gange og i stedet tilbyde en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen.
Du kan vælge om du vil forsøge at amme ham sen aften - evt. tage ham op og lægge ham til uden at han vågner eller tilbyde ham en flaske i sengen (hvis han er vant til flaske, og det fornemmer jeg at han er). Han vil måske kunne spise i søvne. Modsat tænker jeg også at det er en meget god rytme at han allerede nu sover så godt igennem og at det derfor må være at foretrække at tilbyde ham vand, hvis og når han vågner, så I stille og roligt kommer væk fra mælken - det er jo kortvarigt der er tale om, så vil hans mælkebehov også kunne blive dækket af komælk.
Jeg kan godt forstå du gerne vil have hele dagen flyttet, så han stille og roligt begynder at stå tidligere op og sove tidligere middagslur. For at flytte på hans rytme, er det vigtigt at du forsøger at ændre rytmen for hele dagen. Det vil sige at du stille og roligt forsøger at vække ham om morgenen og så gør det tidligere og tidligere dag for dag.
Det vil sige at hvis han normalt vågner kl. 8, så vækker du ham 7.45, næste dag kl. 7.30, næste dag 7.15, næste dag kl. 07 osv. indtil du synes det passer. På samme måde skal du så passe tidspunkterne for lur ind, og tidspunkterne for mad ind, så det hele flyttes frem.
Du skal være opmærksom på at din dreng sover en del i løbet af dagen og at du således kan være nødt til at forsøge vække ham lidt fra dagslurene, for at få ændret på søvnrytmen. Når man gør sådanne ting, skal man altid vurdere hvad man ændre - det er problematisk at ændre noget som faktisk fungerer godt...:o) Så kan det være bedre at ændre det hele samtidig med at han starter pasning fordi det nye sted, de nye indtryk osv. alligevel vil gøre ham både aktiv og anderledes træt og søvnen vil også ofte ændre sig alligevel.
Den plan du kan arbejde frem mod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. amning og sover videre.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle og frugt
Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover en time
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rugbrødshapsere, rester fra aftensmaden, agurkestænger osv. Vand af kop
Puttes til middagslur evt med amning inden kl. 13-13.30 og sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, lidt ost, frisk frugt
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager - både moset mad og mad i stykker. Sovs af forskellig slags og fokus på smag og kraft. Vand af kop.
Evt. en portion frugtmos med mælk til dessert eller nogen bruger en godnatgrød, for at sikre at barnet ikke er sulten efter aftensmaden.
Ammes og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23: Evt. amning/flaske - simpelthen for at undgå dette midt nat og i 9-10 måneders alderen erstattes med vand i stedet - hvis planen følger ovenstående bliver mælkebehovet fint dækket i løbet af dagen og du kan roligt tilbyde vand om natten.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan du kommer videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske