Svar: Hvornår grovere skemad
30. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Birgitte
Det er nu, hvor din dreng er blevet 6 måneder at du skal igang med meget mere smagsvariation og han må få rigtig mange ting. Det handler lige nu mere om smagen end konsistensen - han har fortsat behov for at mosen er godt moset og det er så kød og fisk, der skal give maden lidt struktur. Ligesom du også kan begynde med de lidt grovere grødtyper, som naturligt stadig spises med ske, men som har en lidt anden struktur i munden end den fint purerede grød og mos har.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, stimulerer hans mundmotorik og samtidig lærer det ham at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så han på den måde får en nydelse og god oplevelse. Det betyder ikke at børn i denne alder skal til at spise masser af brød ved siden af deres grød. Det er vigtigt at man stadig medtænker gluten og at madvarer med gluten skal stige gradvist. Det er vigtigt at se på barnets samlede indtag over dagen. Derfor anbefaler jeg normalt at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten grøntsagsmos.
Glutenindholdet i havregrød og øllebrød er meget lav. Det vil være udmærket at du begynder med disse grødtyper og således varierer lidt mellem havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det at få lidt grovere grødtyper er godt til at holde maven igang og vigtigt for at din dreng også vender sig til at arbejde med maden inde i munden. Det er strukturen, som jeg tidligere talte om.
I grøntsagsmosen vil lidt hakket kød eller fisk være godt. Det er ofte en fordel at begynde med netop hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan også bruge indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), hvis I selv får dette en aften. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Netop det at bruge lidt sovs, kan være med til at give lidt smag og få ham stille og roligt igang med familiemad.
Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
I takt med at han bliver ældre og bedre til at klare grovere mos, så kan du begynde at mose grøntsagerne med en gaffel. Men som sagt er det smag og kraft der skal gøre ham interesseret nu og som du kan se er det bare i gang med masser af mad:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske