Brev:
Rytme, amning og søvn
30. april 2008
Alder:
3 mdr.
Rytme, amning og søvn
Hej,
Jeg er nyt medlem her på NetSundhedsplejersken, men har været herinde og kigge tidligere. Jeg har en dejlig lille søn som er 3½ md gammel, men han er desværre ikke så nem. Han blev født 3½ uge for tidligt, men vejede stadig 3350kg. Han fik gulsot og var i lyskasse i 4 dage. Havde en del problemer med at amme idet han ikke kunne få fat på brystvorten, men ved hjælp af "falske vorter" spiser han fint - De første par md tog det mellem 1-1½ time for ham at spise. Efter 2 md spiser han som regel mellem 30-40 min.
Da han var 4 uger gammel fik han kolik, som varede hele dagen. Kolikken stoppede omkring 10 uger, men her for et par uger siden er han begyndt at være irriteret af sine tænder, hvilket resultere i at han igen er humørsvingende. Derudover vil han ofte ikke spise. Idet han altid tidl. har haft stor appetit vejede han ved 3 mdr 7kg.
Mit problem er at jeg ikke synes jeg har nogen rytme med ham over hovedet. Hver dag er anderledes mht til søvn og humør. Har set at du har givet andre et forslag til hvordan en dag kan se ud for babyer i forskellige aldre og ville høre om du kunne komme med et forslag til hvordan du mener en dag skal se ud for en 3½ md gammel baby mht søvn, amning og aktivitet.
Derudover ville jeg høre om du har gode forslag til hvordan jeg kan få ham til at falde i søvn i vugge (Snart seng). Før han blev irriteret af sine tænder kunne vi vugge ham i søvn i vores arme og så ville han sove fra omkring 19.30-21.00 til omkring kl 2. vågner så omkring kl 5 for "mad" igen. Hvis vi lægger ham i sin seng om aftenen, så skriger han indtil at han bliver taget op. Han er rasende, sveden hagler ned af ham og han vil ikke holde op før han bliver taget op. Jeg bliver så nødt til at skifte alt hans tøj og ble som er drivvåd af sved og starte forfra.
Vi har derfor valgt den nemme løsning at vugge ham i søvn i vores arme, men ville meget gerne ha ham til at falde i søvn i sin vugge. Jeg prøvede på et tidspunkt at amme ham før han kom i seng, men det resulterede i 1 times skrig i vores arme, så pt bliver han ammet omkring kl 18.30-19, kommer i bad og sidder i sin stol til han giver udtryk for at være træt normalt omkring 20-20.30.
Undskyld for den lange smøre, men er desperat for hjælp. Jeg er bosat i Udlandet, hvor man ikke har sundhedsplejerske, kun sin børnelæge, og min mand har lange arbejdsdage og er ikke hjemme før kl 19, hvilket giver mig MEGET lange dage alene med min dejlige men energikrævende søn :)
Håber at høre fra dig snart.
Med venlig hilsen
Puggi