Svar: Rytme, amning og søvn
30. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Puggi
Din dreng er stadig så lille at en helt fast rytme er svær at lave, men der er dog lidt generelle ting du kan gå ud fra.
I 3-4 måneders alderen vil de fleste børn ofte begynde at sove mere kortvarigt i løbet af dagen og være mere vågne. De vil rigtigt gerne følge med i verden og man kan godt have fornemmelsen af at de ikke 'vil sove tiden væk' - de vil ligesom ikke rigtigt gå glip af noget.
Det vil normalt være sådan at barnet sover 3 lure, en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag eller tidlig aften. Den sidste lur ligger i denne alder ofte så sendt (omkring kl. 18) at den påvirker tidspunktet for natteputningen og derfor går mange børn i denne alder sent i seng. Til gengæld får man så lidt sammenhængende nattetimer og det er jo meget dejligt.
Om din dreng følger dette mønster tør jeg naturligvis ikke sige, men det kan give dig lidt at gå ud fra.
Dagslurene vil normalt vare ialt 5-6 timer og om natten vil din dreng sove 10-1 timer, dog afbrudt af mælkeindtag. I alt vil han sove ca 15 timer i døgnet.
I takt med at han bliver ældre og begynder med skemad, så bliver det lettere at lave en plan for dig, som du kan gå ud fra. Det vil her være hensigtsmæssigt at han får sin skemad på nogenlunde faste tidspunkter og derfor vil rytmen bliver mere tilrettelagt efter klokkeslet - det er ikke helt muligt endnu.
En nogenlunde plan kan dog se således ud:
Tidlig morgen: Amning og sover videre
Morgen: Ammes evt. igen i forbindelse med at han vågner. Det kan mange børn godt lide:o)
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes, når han vågner af sin lur og evt. igen inden han skal middagslur
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning
Sen eftermiddag/tidlig aften: Sover sin 3 lur, evt. ammes igen inden
Aften: Ammes efter behov og ammes inden han puttes.
Sen aften og nat: Ammes efter behov.
Det er helt okay at ud ammer ham når han skal sove og hjælper ham med at finde roen på denne måde. Svøb ham, så han ikke oplever skiftet fra jeres arme og ned i seng så tydeligt, som hvis han ikke er svøbt. Giv ham evt. en sut eller en sutteklud ved ansigtet.
Læg ham fra dig inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham og han vågner op og græder, hvis han sover godt og lige når han så ligger i vuggen bliver forskrækket fordi han mærker dette skift. Det er ikke rart at vågne op et andet sted end man er faldet i søvn. Derfor er det vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt (du må meget gerne amme ham imens at han er svøbt)og flyt ham så langsomt fra din favn og ned i sengen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Han skal altså næsten sove, dog ikke sove helt - det er måden at lære ham det på. Du kan ikke forvente at et barn på kun 3 måneder vil være i stand til at falde i søvn selv:o)
Du skriver at han efter bad sidder i sin stol. Hvad er det for en type stol han har? Jeg spørger fordi jeg tænker at det er vigtigt at han nu ligger så meget på maven som muligt. Han har bedst af at ligge på et tæppe på gulvet, han skal bruge sig selv fysisk og mentalt - det er også med til at give ham en ro og en tilfredsstillelse og dermed anden form for træthed:o)
Hvis han ikke har brug for brystet inden sengetid, så er det naturligvis helt okay, så kan en sut sagtens bruges. Og du skal naturligvis ikke putte ham, før han viser træthedstegn og behov for putning. Du ved også fra dig selv, hvor frustrerende det er at gå i seng og ikke kunne sove....
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske