Svar: Pasning, følelserne omkring det er svære
30. april 2008
Alder:
19 mdr.
Kære Tina
Jeg ved at det for dine svigerforældre er et meget stort ønske at passe jeres datter og farmor og farfar er så vidt jeg husker de eneste bedsteforældre hun har... Derfor tænker jeg også at det er vigtigt at I lader dem passe hende en gang imellem. Ikke nogen fast ordning med at de skal passe hende en gang om måneden eller lignende - det har du og din datter ikke behov for, men i situationer som denne, hvor du skal have tid og ro til at blive færdig med din opgave, så synes jeg det lyder som en god idé at sende hende af sted sammen med far og lade hende være hos farmor og farfar en enkelt overnatning.
Følelsen af at det er svært at slippe hende og overlade hende til andre - den vil altid være der. Tankerne omkring hvorvidt hun vil blive ked af det, kan de nu trøste hende, vil hun savne dig, vil hun spise noget og kan hun nu sove når hun skal osv... de vil altid være der. De vil de være nu, når hun bliver 4 år, 8, år 14 og ganske givet også når hun flytter hjemmefra og skal leve sit liv som voksen. Så vil du også en gang imellem være bekymret for hende, for de valg hun træffer, er det nu fornuftigt, har hun det nu godt.
Bekymring hører med til at være mor, den er vi nødt til at leve med. Uanset hvor gammel du bliver og hvad der sker, så vil du altid være hendes mor og du vil derfor altid tænke på hende og bekymre dig om hvorvidt hun har det godt nok. Det er vigtigt at du gør det, det er ikke nogen skam. Det er super, det er sådan det skal være.
Det bliver så mærkeligt at være alene en weekend, at du er helt alene hjemme og skal arbejde - uden mand og uden datter. Men det er helt okay at gøre det. Din datter vil elske at være hos farmor og farfar en nat, lege i haven, spise god mad osv. og du får ro til at arbejde. Det er meget sjovere for hende. Når hun så kommer hjem igen, så vil du have mere tid og overskud til hende, din opgave vil du forhåbentlig være nået et godt stykke med - måske endda blevet færdig og så kan du hellige dig din datter med ro og god samvittighed.
Rigtig meget held og lykke med det og rigtig god arbejdslyst, jeg håber du får lavet en super god opgave!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske