Svar: Gid det bare er en fase
30. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Berit
Det lyder bestemt som om at din dreng lige nu gennemgår en stor udvikling og især bruger sig selv meget fysisk. Derfor er det et eller andet sted en fase, I skal igennem, hvor han på sigt forhåbentlig får lidt mere ro omkring sig.
Da han er så godt med motorisk som han er, så skal du være opmærksom på at han for det første skal have sele på i sin barnevogn - men derudover skal du også være opmærksom på at han bruger rigtig meget energi og derfor kan have behov for lidt ekstra mad i løbet af dagen. Jeg ved at dreng er født lidt før tid, men på trods af dette, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne give ham alderssvarende mad. Jeg er ikke helt klar over om du fortsat ammer, eller om du er begyndt at supplere med en flaske, men jeg går ud fra at du fortsat ammer og min plan tager udgangspunkt i det.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur med amning ca 10
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur med amning ca 13.30
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og evt. amning
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere familiemad, vand af kop
Ammes eller tilbydes evt. en flaske inden natten og puttes mellem 19-20
Sen aften 23/24: Amning
Jeg nævner ovenstående fordi du skal være sikker på at hans natlige uro ikke skyldes sult eller øget behov for mælk.
Du skal også være opmærksom på at hans natlige uro, gråd og jamren ikke skyldes smerter. Det kan være smerter på grund af tandfrembrud eller smerter fra ørerne.
Og så skal du naturligvis sikre dig at han bliver bevæget og får brugt sig selv godt i løbet af dagen, både fysisk og mentalt. Så han bliver træt på flere planer:o)
Du må finde ud af om han har behov for at kunne trille omkring, - det er helt okay, hvis han triller rundt og bedre finder roen på maven - sådan er der nogle børn der har det. Og når han er så mobil som han er, så sker der ikke noget ved at lade ham ligge på maven, hvis det er rarere for ham. Så kan du stå ved ham, lade dine hænder give ro på hans krop, få ham til at slappe af ved at stryge ham beroligende på ryggen osv.
Det kan også være at han har behov for at få et tæppe eller lignende omkring sig, så han bliver mere svøbt, fordi det hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv. Ligesom man gør til de små børn.
Du må altså prøve at vurdere, hvad der mon passer bedst.
Og så skal du naturligvis sikre dig at han sover som han har behov for om dagen, da dagssøvnen og spiller ind på nattesøvnen og tidspunktet for putning. Søvnen og tidspunkter kan du få en idé om via planen jeg har sendt dig.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Det er ganske givet en fase, men jeg kan ikke lov dig at den er kortvarig. De fleste børn begynder ikke kravle rigtigt før de er 8-9 måneder gamle - udelukkes kan det dog ikke, jeg kender en lille pige som kravlede da hun var 5½-6 måneder gammel, så det sker...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske