Svar: Udvikling - 9 mdr.
1. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Børn er som du ved forskellige og udvikler sig på forskellige områder på forskellige tidspunkter. Det lyder som om at din datter er rigtig godt med og jeg har på fornemmelsen at hun finmotorisk er rigtig god - altså god til at bruge sine fingre, tage ting fra gaflen og små stykker mad op fra bordet? Hun bruger altså sin energi mere på dette frem for på at kravle og være fysisk mere aktiv.
Det betyder dog ikke at du ikke skal forsøge at motivere hende til at kravle og jeg synes du skal prøve om du kan få hende til at ligge på alle fire og så rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling at hun tilsidst lærer at komme frem.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne få plads til en babygynge - ikke en hoppegynge, men en gynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Det at gynge stimulere balancen og hun vil ganske givet elske det.
Du må også gerne trille hende og tumle med hende, svinge hende, danse med hende og på jeres seng eller på et tæppe på gulvet trille lidt rundt og lade hende kravle lidt rundt på dig.
Sofia må gerne få rugbrød om aftenen, men prøv at give hende lidt aftensmad sammen med, så hun ikke får rugbrød i stedet for men får det som et supplement til den varme mad. På den måde lærer hun at spise jeres mad også og forbinder også det at få varm mad med at spise om aftenen. Det gør så ikke noget, hvis der kun glider lidt ned, det er helt okay. Men hvis der glider lidt rugbrødshapsere ned så får hun måske også lyst til at smage på pastaen eller kartoffelbådene som også ligger på tallerkenen og på den måde kommer hun mere og mere igang. med den alder hun har nu er det vigtigt ikke at gøre spisning til et problem.
Til en vis grad skal hun have lov til at spise selv om aftenen og undersøge maden. Men hun skal naturligvis også lære hvordan man spiser og at der er visse regler. Derfor er I nødt til at sætte nogle grænser for hvad I vil være med til og fortælle hende Nej! hvis hun gør noget forkert, noget I ikke vil have. I skal altså finde balancen imellem at lade hende undersøge maden og finde ud af hvordan det er, hvordan tygget mad ser ud osv. men samtidig også fornemme, hvornår hun egentlig bare sidder og leger med maden og hvornår det så er slut.
Selvom hun endnu ikke er så gammel, så er der trodsalt et opdragelsesaspekt inde over og hun skal naturligvis ikke have lov til at kaste med maden, hælde mælken bevidst ud af glasset osv. her må I have nogle regler og sige fra.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske