Brev:
Svært at falde til ro om aftenen
1. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Svært at falde til ro om aftenen
Hej Helen!
Jeg skriver nu til dig igen, jeg skrev til dig sidst da min søn Daniel var 7 mnd., men nu er min søn blevet 12½ mnd. og vi har nu et spørgsmål omkring putning af Daniel om aftenen.
Problemet er, at Daniel har svært ved at falde til ro i sin egen tremmeseng om aftenen. Han vil gerne have at både jeg og hans far bærer rundt på ham og at falder i søvn i vores favn. Det er mig som har vænnet ham til at blive båret rundt siden han var ca. 9 mnd., idet han fik seperationsangst lige efter nytår. Så derfor havde han ekstra bohov for den tætte kontakt, og så er det bare blevet en dårlig vane.
Men nu kan jeg godt mærke i min ryg, at han er blevet for tung til at vi bære rundt på ham. Han sover inde i vores soveværelse. Jeg har ammet om aftenen indtil han fyldte et år og nu ammer jeg så kun 1 gang om natten.
Det foregår i øjeblikket sådan, at jeg eller hans far synger for ham eller læser en historie for ham mens han er i tremmesengen. Jeg plejer derefter at tage ham op og går rundt med ham indtil at han falder lidt til ro. Jeg lægger ham derefter i tremmesengen, men hvis ikke at han er faldet i søvn i min favn, rejser han sig op med det samme igen. Jeg har nogle gange lagt mig hen i vores seng, mens han står op i tremmesengen. Han har svært ved at overgive sig. Jeg når som regel at tage ham op igen, hvorefter at han falder i søvn. Det tager i øjeblikket 1 time at lægge ham i seng.
Har du nogle gode råd til hvordan at vi kan gøre det anderledes?
For ca. 1 mnd. siden startede han i vuggestue og det går fint nu. De siger, at han virker glad for at være derovre og at han trives. Han spiser også godt om dagen, men virker dog ikke altid så sulten når han skal have aftensmad.
Han har altid vågnet mange gange om natten, men det er blevet lidt bedre efter at han er startet i vuggestue. Han vågner dog stadig ca. et par gange om natten og kommer over i vores seng ved 3 tiden og bliver ammet. Han sover videre der.
Har du et godt forslag til hvordan jeg trammer natamningen ned, så jeg stopper helt med at amme?
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Lise