Svar: Svært at falde til ro om aftenen
1. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lise
Jeg synes det er rigtig fint at I har indført et ritual med en godnathistorie og det synes jeg I skal holde fast i. Når historien så er slut, så må du vurdere, hvorvidt du skal blive i nærheden eller om din dreng er bedre tjent med at du går. Det afhænger helt af hvordan han reagerer.
Som jeg læser dit brev, så sover I alle i soveværelset og du har således mulighed for at lægge dig på sengen og tale lidt til ham derfra, hvis han har behov for det. Nogle forældre vælger i en periode at fjerne tremmerne fra sengen og stille sengen tæt op til forældrenes. Det giver mulighed for at du kan blive liggende i sengen og samtidig give din dreng en hånd at holde i og dermed nærhed, når han skal sove. Det kan være lidt svært gennem tremmer...
Der er noget vigtigt i at han falder i søvn i sin egen seng, så han forbinder det sted med at skulle sove. Dertil kommer at det er ret vigtigt at han selv begynder at lægge sig ned, så han er klar over at det er det I forventer af ham. I ønsker hans skal lægge sig ned og sove og ikke stå op og lege. Ved at være i nærheden uden at give ham direkte kontakt, så giver I ham mulighed for at lægge sig ned selv. Det er naturligt at han rejser sig igen og igen, men på et tidspunkt holder han sandsynligvis op med det. Især hvis du kan veksle imellem at du putter ham og at du siger til ham at han skal lægge sig ned.
Du må gerne amme ham. Alternativet til amning er forøvrigt en kop mælk og måske en banan, så skal han have sin godnathistorie og så skal han sove. Her må du så vurdere om du skal blive der eller gå. Hvis han er grædende og ulykkelig, står med armene strakt op mod dig og råber "tag mig op", "gå ikke fra mig" med sit kropssprog, så skal du naturligvis være der for ham. Men er det sjov og ballade, så skal du gå.
Når du så går, så skal han puttes, betrygges I at du stadig er der og at han roligt kan lægge sig til at sove. For at gøre ham tryg skal du hele tiden gå frem og tilbage. Han må gerne protesterer mod at blive lagt ned, han må godt synes det er uretfærdigt at dagen slutter nu og protestgråd er således okay. Det er ikke det samme som at han er ulykkelig. Ved protestgråd forholder du dig helt rolig, nusser ham, putter dynen om ham, fortæller ham at du elsker ham og at han skal sove nu osv. og så går ud igen - hele tiden ind og ud.
Ved ulykkelig gråd bliver du som sagt hos ham. Enten ved at sidde hos ham, holde ham i hånden osv. og han lægger sig måske til at sove i løbet af 10-15 minutter. Eller ved at være i nærheden og med ord betrygge ham og samtidig vise konsekvens "mor er lige her, du skal sove nu, læg dig ned, nat nat"...
Amningen om aftenen kan du som sagt erstatte med en kop mælk og en banan - amningen om natten er noget med at tage en beslutning om at det ikke er muligt mere. Det kan hjælpe at lade far tage over, da han af gode grunde ikke kan amme. Det kan derfor være nødvendigt at du flytter ud af soveværelset 3 nætter... Alternativet til det, kan være at flytte jeres dreng ud af soveværelset, hvis I har de muligheder:o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske