Svar: Siger fra overfor aftensmad
2. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Hej Charlotte
Min umiddelbare tanke er at Simone ikke mangler noget. Det er rigtig fint at du holder amningen på 3-4 gange dagligt og ikke øger det yderligere - netop for at være sikker på at hun ikke er for mæt af mælk til at ville spise anden mad.
Og det er også rigtig godt at du forsøger både at give hende mos med ske og mad i stykker. Små hapsere hun kan spise med fingrene eller en gaffel og også større stykker, som hun kan sidde med i hånden og forsøge at gnaske sig lidt igennem.
Jeg tror Simone lige nu er inde i en fase, hvor maden generelt er lidt kedelig, sjovere at lege med end at spise og det er okay. Det vigtigste er ikke hvor meget hun spiser, men at du bibeholder den faste rytme, hvor hun tilbydes sine små måltider siddende ved bordet, forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart osv. At der så nogle gange kun glider ½ dl. ned og lidt gnave mad - det er helt okay.
Hvis hun viser interesse for maden på din tallerken, så giv hende det. Begynd også med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg til frokost - makrel, tun, rognguf og lignende. Giv hende også grøntsagsmos til frokost og rester fra aftensmaden - små stykker af indmaden fra en frikadelle (kød eller fiskedelle), ris med sovs eller hvad I nu har. Hvis du kan servere lidt 'aftensmad' til frokost, så får hun jo lidt grønt og kød der og det vil være rigtig godt.
Du kan naturligvis godt forsøge at skære lidt ned på grødindtaget om eftermiddagen for at se om det så giver lidt mere plads til aftensmad. Modsat skal hun jo også have lov til at spise, når hun er sulten. Alternativet til grøden om eftermiddagen kan være noget frugtmos og frisk frugt i hånden, - det mætter ikke så meget som grød...
Nogle gange kan du måske også give hende en middagsret fra glas eller bruge en rest fra aftensmaden på det tidspunkt, hvis det er der du oplever at hendes appetit er bedst... Til aftensmaden er hun sikkert træt efter en lang dag og derfor er appetitten ikke så stor...
Det er rigtig godt at I tager det stille og roligt og tror på at det nok skal komme igen. Det er fint at give hende mere og mere rigtig mad, familiemad, sovs og smag så maden atter bliver interessant.
Med hensyn til amning fremover så lyder det fornuftigt at lade Simone styre det lidt selv. Hun kan som sagt fint klare sig med amning 3-4 gange dagligt og hvis hun allerede nu begynder at sige fra inden midnat og begynder at sove igennem - så nyd det! Det er rigtig dejligt for jer alle. Det lyder også som om hun så ikke mangler mad:o)
Med hensyn til mme, så smager dette meget anderledes end modermælk og det smager også forskelligt alt efter hvad mærke man vælger. Du kan med fordel forsøge med en tilskudsblanding fordi det kan blandes op i koldt vand og dermed serveres koldt af en kop - det gør at nogle børn ofte er glade for det og accepterer at få lidt. Modsat er det jo ikke noget du behøver give hende, hvis du fortsat kan amme som du gør...
Fra 9 måneders alderen kan hun begynde at få mere og mere komælk, en amning kan erstattes med en lille portion tykmælk osv. og hun kan også få lidt mere sødmælk af kop. Så på den måde vil der i løbet af de næste måneder ske en ændring.
Det er dejligt at høre at far er kommet lidt mere på banen, selvom det går langsomt. Det er rigtig godt for jer alle 3!
Fortsat god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske