Svar: Nedsat appetit, kiks og boller
2. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Theas mor
Først omkring Theas nedsatte appetit, så er det helt rigtigt at børn omkring 1 års alderen ofte ikke spiser helt så meget som tidligere. De vokser ikke så meget og det begynder ofte også at blive lagt mere selektive omkring, hvad de vil have og hvad de ikke vil have.
Det er naturligvis problematisk, hvis de allerede der lærer at spise kiks og søde boller i stedet for frugt, tykmælk og lignende som mellemmåltider - for de ved jo godt, hvad de helst vil have og som voksne er det vores ansvar at sikre at de tilbydes noget sundt og nærende.
Byggemand bob kiks og digestive er ikke det bedste valg man kan foretage sig - det er jeg helt enig med dig i. En bolle ved bageren kan være et vidt begreb. Man kan jo købe meget søde ting, men man kan også købe gode og lidt mere grove og nærende boller eller brød, som børnene fint kan sidde og spise, når man er ude at gå tur. Det er jo også noget hyggeligt i at sidde i vognen med et stykke brød i hånden og din datters ønske om at få brød fra bageren behøver således ikke kun at handle om at hun vil have 'sukker', men om at hun synes det er dejligt at få noget hun kan sidde med.
Jeg tænker derfor at det ville være rigtig godt, hvis du kunne tale med dagplejer om, hvorvidt hun f.eks. kunne købe et grovbrød eller andet godt brød, brække et stykke af til børnene som de kan få i stedet for søde boller. Der er jo sikkert ikke tvivl om at hun gør det i en god mening.
Men jeg kan godt forstå du synes det er svært, det er altid svært at komme med kommentarer omkring maden uden at komme til at genere hende. Derfor synes jeg også du skal lægge vægt på at fortælle hende at I er glade for hende og glade for alt det gode hun gør for børnene, men at du netop derfor undrer dig over at hun tilbyder dem kiks og boller før hun tilbyder dem frugt og anden mad, som er bedre. Det er jo begrænset, hvor meget de kan have i deres små maver - de bliver hurtigt fyldt op og især med ting som er søde.
Rent økonomisk må det også være billigere for hende at købe en pose æbler eller blandet frugt (10 stk, 25 kroner) fremfor at købe boller hos bageren - de koster jo hurtigt 5-6 kr stykket.
Der er ingen tvivl om at din datters morsyge skyldes at hun nu er startet i dagpleje, at hun er blevet passet af bedsteforældre osv. så hun i dagligdagen ikke ser helt så meget til dig som hun er vant til. Det er meget vigtigt at du forsøger ikke at være afvisende overfor hende. Nogle gange kan hun måske godt være på badeværelset imens du går i bad - eller I kan gå i bad sammen.
Det er vigtigt at du i en periode forsøger at medtænke, hvordan du kan lade far tage over og tage sig af hende, så du kan gøre de ting du gerne vil - uden at hun føler sig afvist. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at føle at du er der for hende og gerne vil hende. Så jo mere du kan nusse om hende og være sammen med hende, tumle med hende, kærtegne hende, kilde hende osv. jo bedre er det.
Behovet for tryghed og nærhed kommer i perioder - nogle gange er børn mere tryghedssøgende og klynger sig mere til en, end de gør i andre perioder. Det ses ofte omkring 8-10 måneders alderen, nogen har en periode igen omkring 12 måneder, så igen mellem 14-15 måneder, igen omkring 18 måneder osv... Det lyder måske hårdt, men jo mere kontakt du kan give hende nu, jo mere sikker hun kan føle sig på at du er der 100 pct. for hende, jo mere roligt går hun igennem næste fase.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o) Fortsat god solskinsdag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske