Svar: Hånd-, fod- og mundsygdom - lindring af symptomer
2. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for tilsendte råd - det er rigtig dejligt at du giver din erfaring videre. Det er også rart at vide, at det gør ondt og føles som at have krammet en brændenælde... bestemt ikke rart:o)
Det er rigtigt at grød, mælk og mælkeprodukter ofte anbefales til børn med hånd-, fod- og mundsyge. Netop fordi det som du beskriver giver en hinde og virker rart at indtag. Det er godt at vide, at te også kan være rart.
Modsat anbefales det at holde sig fra saft og juice, meget syrlige frugter og lignende fordi frugtsaften svier i sårene i munden. Man kan som forældre ellers godt være tilbøjelig til at tilbyde barnet frugt - det må jo være frisk at få når man er syg.. men her skal man altså være opmærksom på hvad type frugt man giver og at et glas juice, måske ikke er så rart som det er tænkt:o)
Håber du nu er blevet rask igen og atter har det godt. Tak for rådende og rigtig god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske