Svar: Afviser amning
2. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Lena
Hvorvidt du skal give vælling til natten eller ej, afhænger helt af hvordan du har det med amning. Det er i princippet rigtig fint at tilbyde Magnus en flaske når han skal sove eller sen aften i stedet for amning, hvis du har det godt med det og I alle så får en meget bedre søvn. Der kan så være vælling eller modermælkserstatning i flasken - det er helt fint, du vælger det du tror han synes bedst om.
Men hvis du er frygteligt ked af at han afviser brystet og du vil sikre dig at han ikke begynder at foretrække flasken i stedet, så skal du naturligvis ikke give ham flaske. Så må du i stedet amme ham det han har lyst kl. 20 og igen kl 23/24 og holde fast i at brystet er det tilbud han får.
I forhold til hans alder så vil 3 amninger/flasker normalt være nok til at dække hans mælkebehov og derudover kan han i takt med at han bliver ældre få lidt tykmælk, neutral yoghurt eller lignende som erstatning for f.eks. eftermiddagsamningen. Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og du vil kunne nøjes med at amme 2-3 gange dagligt og så via kosten sikre ham mælk nok.
Det er altså ikke forkert at tilbyde ham vælling eller modermælkserstatning i stedet for brystet, når han afviser brystet - med mindre du er bange for at de ødelægge din amning fuldstændig og du vil være ked af dette. Så skal du ikke give flaske, men holde fast i at han får bryst de to gange om aftenen i stedet. Derudover vil en amning i løbet af dagen så kunne dække hans behov.
Håber I hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke og fortsat god solskins søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske