Svar: Opdragelse - konsekvens eller ej
3. maj 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Louise
Små børn kan ikke huske på samme måde som vi voksne og med en pige på 2 år og 9 måneder er det derfor begrænset hvor meget man kan forlange at hun forstår, hvis man giver konsekvenser som rækker ud i tiden. Hun forstår simpelthen ikke sammenhængen mellem at hun ikke vil have en ble på og at I ikke skal af sted. Det er i hendes verden to vidt forskellige ting, som ikke hænger sammen og hun forstår simpelthen ikke hvorfor det ene udelukker det andet.
Jeres datters hjerne og nervesystem er stadig umodent. Nogle ting kan hun naturligvis godt huske, men det er mere en sansemæssig hukommelse, en erindring. Nogle erindringer er stærkere end andre. Det vil sige at forskellige ting kan kalde en erindring frem og på den måde gøre at vi husker eller at noget virker genkendeligt. Det kan være det at flytte hende imens at man siger nej, - det fremkalder en erindring om at her var noget barnet ikke skulle røre.
Hendes langtidshukommelse er dog ikke god og hendes lyst til at udforske og undersøge er større og presser mere på end det lille nej, hun måske godt hører I siger...
Det er faktisk først i skolealderen mellem 1-3 klasse at børn begynder at have en hukommelse der fungerer mere som voksnes og stadig i den alder kan de blive så optaget af et eller andet at de glemmer at tænke sig om og stadig handler meget impulsivt. Det kan godt være at de ved de ikke må løbe ud på vejen, men så triller bolden der ud og barnet løber efter...
Det er derfor efter min mening lidt problematisk at give jeres datter konsekvensen "hvis du ikke tager ble på nu, så kommer du ikke med i zoologisk have" - for hun forstår det ganske givet ikke. Sandsynligvis ved hun heller ikke hvad zoo egentlig er for noget, med mindre I tager dertil tit...
En konsekvens skal falde øjeblikkeligt og være noget hun kan forstå og forholde sig til. Det kan være hvis hun med vilje sidder og leger med maden og vælter sit glas med mælk - så er konsekvensen at hun eller tallerkenen fjernes fra bordet "nu er du færdig med at spise".
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske