Svar: Min datter bevæger sig ikke meget
3. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Mama
Det vil være en god idé, hvis du kunne tumle lidt rundt med din datter. Hun lyder til at være en stor og stærk pige, men derfor kan hun jo godt trænge til lidt motorisk stimulation - og jeg tænker her påvirkning af hendes balancecenter.
Du må derfor meget gerne trille med hende, lade hende tumle rundt på dig, vippe hende hen over en stor gymnastikbold, danse med hende og give hende svingture i luften. Du må meget gerne hoppe med hende og lade hende "ride-ranke" på dine lår, hvor hun tilsidst 'falder ned' mellem dine ben. Og så vil det være en rigtig god idé med en babygynge. Ikke en hoppe gynge, men en rigtig gynge, hvor hun sidder i et lille sæde med en sele og gynger frem og tilbage.
Jo mere hendes balance stimuleres jo mere vil hun sandsynligvis begynde at bruge sig selv motorisk. Jeg kan naturligvis ikke garantere dig at hun begynder at kravle, men du må gerne motivere hende til det. Du kan sætte dig bag hende og trykke skiftevis på venstre og højre fodsål og således hjælpe hende med at komme fremad. Når og hvis hun begynder at gøre tegn til at lægge sig op på alle fire, så må du gerne hjælpe hende med at rokke. Det er fra rokkende stilling at hun begynder at kravle.
Prøv om du med balanceøvelser, gynge osv. kan få hende lidt mere igang og så se hen af vejen om hun måske også også begynder at kravle.
Med hensyn til pletterne på din datters kinder, så kan svamp naturligvis ikke udelukkes. Især ikke hvis hun også har haft det mellem dobbelthagerne eller hvis hun bruger sut og savler meget på grund af den... Men tør hud lyder også som en mulighed og jeg tænker at du skal forsøge med noget lidt mere fed creme end gel og fugtighedscreme. Det er nemlig sandsynligvis ikke fugtighed hun har behov for men fedtstof.
Prøv at forhøre dig på apoteket og se hvad de vil foreslå af fedtcreme. Det skal være en creme uden konserveringsmiddel eller parfume. Det kunne være f.eks. Locobase Repair eller Panthenol salve som har en fedtprocent på 60%.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med din datter:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske