Svar: Mos kontra mad i bidder
4. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Det vil være en rigtig god idé at gå mere igang med familiemaden og mad i stykker. Jeg kan godt forstå at din datter er træt af kartoffelmos og hun må rigtigt gerne få alt muligt andet.
Det er en god idé fortsat at tilbyde hende mos ved siden af mad i stykker, så hun får hvad hun kan spise og du er sikker på at hun bliver godt mæt. Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker og derfor vil hun sandsynligvis blive for træt inden hun egentlig er mæt nok. Men du må gerne give hende mos som er jeres mad, der er moset ... endelig. Det er faktisk rigtig vigtigt at udnytte hendes naturlige lyst til at putte i munden, tygge og smage som hun har lige nu - jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det. Jo mere forebygger du kræsenhed fremover:o)
Hun må få det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, kogte grøntsager i stykker og grøntsagsmos, sovs af forskellig slags og meget gerne mad som smager af noget. Det kan være rodfrugter eller de lidt gammeldagsretter som f.eks. boller i karry eller laks og stuvet spinat. Du kan også lave farsbrød eller give hende små stykker af indmaden af en frikadelle af kødfars eller fiskedeller, du kan give hende pasta med kødsovs osv. - Du skal bare sikre dig at hun kan tygge det og se på hendes samlede indtag af brød og hvedeholdige produkter, så du fortsat ikke tilbyder store mængder gluten dagligt.
Så bare igang med familiemaden, grønt lys herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske