Svar: Trist datter
4. maj 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Det lyder umiddelbart som om at din lille datter ikke har det så godt i øjeblikket og der er flere ting som spiller ind på det.
For det første er der selve afleveringen i dagplejen. Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog, taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - dagplejen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er rigtig svært for din datter at finde ud af gå fra mor til dagpleje og fra dagpleje til mor og det er okay, selvom jeg godt forstår at du synes det er hårdt. Lige i selve afleveringssituationen mærker hun en smerte, det er svært at sige farvel og så græder hun og er ked af det.
Men når hun så er henne i dagplejen, så oplever hun den glæde det også er at være der, hun har det rigtig godt, hun nyder det og kan fint finde ud af at være der. Men skiftet mellem det ene og det andet er svært for hende.
Du hjælper hende bedst ved at sætte lidt ord på, fortælle hende at du også vil savne hende, men at du samtidig ved at det bare så dejligt at være i dagpleje og lege med de andre børn. Og så skal du naturligvis også betrygge hende i at du kommer igen senere og at du glæder dig til at se hende.
Samtidig med dette, så tænker jeg også at der kan være noget rigtigt i at det også i perioder kan være svært at være i dagpleje - hvis dagplejer har en pige, som kræver lidt ekstra og som tilmed ofte er syg og mere pylret... Det ser og mærker din datter jo også og det kan hun naturligvis godt blive påvirket af - især, hvis hun så selv bliver syg og ikke er på toppen, så er det virkelig svært at finde overskud. Det kan man jo kun alt for godt forstå:o)
Derudover så er der naturligvis også det at hun er blevet storesøster. Hun er måske ved at være så bevidst nu, at hun godt ved at du er hjemme med lillebror og derfor hellere vil være hjemme sammen med jer? Og samtidig så er han også ved at have en alder, hvor han fylder ret meget. Selvom hun er glad for ham, så kan hun også godt synes det er svært at dele dig med ham og når hun kommer hjem, har haft en lidt svær dag, måske er lidt sløj, træt osv. så vil hun gerne have mor for sig selv. Derfor skal der ikke ret meget til før hun bliver træt, pirrelig og ked af det.
Når hun er hjemme i flere dage, så kommer roen over hende og det virker som om at I nyder det allesammen. Jeg synes derfor du skal udnytte at du er hjemme i øjeblikket og derfor forsøge at give din datter lidt kortere dage i dagplejen - aflevere hende lidt senere, hente hende lidt tidligere. Skal de i legestue en dag, så kan du måske aftale at du afleverer hende der...
Og så skal I nyde sommerens komme der hjemme. Være ude, lege i haven, slappe af på et tæppe på græsset osv. under solparasollens skygge. Det vil ganske give hjælpe både på hendes humør, hendes overskud og hendes sygdomme:o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med begge børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske