Svar: Sengetid - hvordan ændrer jeg på rytmen?
4. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Vi har alle en rytme som vores krop følger, den cirkadiske rytme kalder man den og der er forskellige ting som spiller ind på denne. Det er blandt andet rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Den rytme vi har fungerer som et indre ur som vi følger - som vi er vågne efter og sover efter. Selve søvnen indeholder også en helt bestemt søvncyklus, hvor vi går igennem forskellige faser, drømme osv.
Hvis man skal ændre på denne rytme, så er det derfor ikke nok at ændre på en enkelt ting, man kan således ikke 'bare' putte din datter tidligere og regne med at hun så automatisk står tidligere op og dagen kan få en anden struktur. Man er nødt til at forsøge at ændre tidsplanen for hele dagen og ikke kun for aftenen.
Det anbefales at man forsøger at flytte det hele med 15 minutter af gangen dag for dag. Det vil sige, at hvis din datter nu sover kl. 22, så skal du altså forsøge at putte hende allerede 21.45, næste dag 21.30, næste dag 21.15 osv. Samtidig med dette skal du også forsøge at ændre hendes øvrige tidspunkter. Hun skal altså ikke længere sove til kl. 8, men skal op 7.45, næste dag 7.30 og det samme med tidspunkterne for mad og lure i løbet af dagen - de skal ændres, så det hele passer sammen.
Det tager tid og tingene indvirker naturligvis på hinanden. Derfor vil hun naturligt selv begynde at regulere lidt ind. Nogle tidspunkter skal reguleres mere end andre, fordi nogle tidspunkter allerede passer til jeres dagligdag. Så du må forsøge dig lidt frem...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Står op, dagen begynder - nogle børn har behov for en ekstra morgen amning her.
Formiddag 9: Evt. grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10, Skal så vidt muligt kun have en lur om formiddagen - den varer måske en times tid, måske kun 45 minutter.
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover her et par timer.
Eftermiddag 16: Ammes når hun vågner fra lur
Det lyder som om at hun allerede vil kunne springe sin sene powernap om eftermiddagen over.
Aften 17.30-18: Grøntsagmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23-24: Amning
Nat: Begynder evt. at kunne springe natamning over - nogle børn kan dog først dette efter 6 måneders alderen...
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan du kan få din datters rytme passet ind. Held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske