Brev:
Vil ikke spise grøntsagsmos
4. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Vil ikke spise grøntsagsmos
Hej Helen
Jeg har en dreng på 6 1/2 mdr. som jeg ikke kan få til at spise andet end grød, frugtmos samt modermælk. Han får mest flerkornsgrød eller fuldkornsgrød samt forskellige typer frugtmos. Dette går egentligt fint og jeg synes han spiser godt. Måske 1 til 1 1/2 dl. pr. måltid. Hertil drikker han vand af en kop.
Men min bekymring går på om kosten er varieret nok til hans alder? Jeg prøver hver eneste dag at give ham grøntsagsmos - har prøvet både hjemmelavet og det på glas. Har forsøgt med kartofler, gulerødder, majs, broccoli og senest også frikadeller blandet sammen med kartoffelmos og lidt sovs. Men intet af det vil han have - bliver sur og spytter det ud igen. Og jeg synes ikke, jeg får noget ud af at presse ham yderligere, måske tværtimod. Lige nu får han grød til morgen, frugtmos til middag og grød igen til aften - og det er her om aftenen, at jeg gerne vil have han får grøntsager.
Mine spørgsmål går på, om hans kost er varieret nok? Hvordan bryder jeg dette mønster? Er der nogle grøntsager jeg hellere skal forsøge med? Skal han ikke snart vænnes til, at maden bliver mindre og mindre most? Og hvordan klarer jeg det, hvis ikke han vil have andet?
Med venlig hilsen
Anne