Svar: Vil ikke spise grøntsagsmos
4. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Det lyder som om at din dreng er glad for grød og frugtmos og jeg tænker at det sandsynligvis hænger sammen med den lidt sødere smag. Den samme smag finder man jo ikke i grøntsager .. og dog... Der er naturligvis lidt muligheder at gøre brug af, for du har naturligvis ret i at din dreng har godt af at få grøntsager også og det er vigtigt at han kommer igang, så han også kan begynde med lidt kød, fisk og mere familiemad:o)
Du kan købe sweat potatoes, som er specielt søde kartofler. Og selvom jeg normalt ikke anbefaler kartoffelmos i pulverform, så er der faktisk nogle børn som spiser dette, fordi det er lidt mere grødet i konsistensen. Du kan derfor prøve at købe søde kartofler og industriel kartoffelmos i pulverform.
Derudover kan du også forsøge med en ærtemos eller mos af gulerod, jordskokker eller pastinak. Du skal vælge grøntsager som ikke er for bitre i smagen.
Derudover skal du blende det fint (kartoffelmos skal ikke blendes men moses godt med en gaffel) men de andre grøntsager kan du blende med stavblender sammen med fedtstof og lidt modermælkserstatning.
Hvis ovenstående ikke er nok, så vil det være en god idé at du bruger risgrød som basis i stedet for kartoffel og så kommer den lidt søde grøntsagsmos (f.eks. gulerodsmos) på som topping fremfor frugtmos. Risgrøden giver den lidt søde grødsmag som han godt kan lide og stille og roligt kan du så få grøntsagerne til at fylde mere.
Lige nu skal du ikke spekulere over konsistensen, men snarere tage udgangspunkt i at han vil spise og du skal derfor tænke mere på smagen og variationen end om han skal lære at tygge...
Håber dette hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske