Svar: Dagpleje - nok mælk?
5. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Solveig
Det lyder umiddelbart som om at din datter godt kan blive dækket fint ind med mælk, når du ammer hende 3 gange dagligt og også tilbyder sødmælk af kop og via maden.
Men det er jo altid svært at vide, hvor meget mælk barnet reelt får ved brystet. Og man siger normalt at i 7 måneders alderen vil 4 amninger være passende og i 8 måneders alderen kan nedsættes til 3. Din datter ligger lige i midten af dette og suppleres tilmed med lidt komælk, så det lyder okay. Det kan dog som du kan se, være lidt på grænsen og måske det ville være godt med en ekstra amning...
Du skal være opmærksom på at hun ikke bør få mere komælk end hun får modermælk og derfor kan det være bedre at bruge mme i den grød du f.eks. laver til hende. Skjult i grød vil børn godt nogle gange acceptere lidt mme, så smager det ikke på samme måde... Ved at bruge erstatning i maden så behøver du heller ikke tilbyde hende ekstra modermælk.
I takt med at hun begynder med brødhapsere og kan spise mere og mere familiemad, så vil det være fint også at tilbyde hende smøreost, ost i stænger, sovs af forskellig slags osv. og på den måde får hun også lidt ekstra mælk.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt hun godt kunne bruge en ekstra amning lidt endnu, så synes jeg du skal tilbyde hende brystet den ene gang mere. Det kunne så evt. være en amning sen aften, inden du selv gå i seng. Så er du i hvert fald sikker på at hun får hvad hun har behov for og så kan du gå tilbage til ovenstående plan i 8-9 måneders alderen.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske