Svar: Ondt for tænder eller?
5. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Hanne
Tandfrembrud kan naturligvis ikke udelukkes og der er desværre ikke så meget du kan gøre ved det. At gå til at give panodil, til så lille et barn virker måske lidt drastisk... Det murrer i gummerne og kan derfor godt gøre ondt i længere tid. Det er dog normalt først der hvor tanden lige bryder igennem, at barnet virker til at være decideret smerteforpint.
Det er korrekt at man ikke længere kan købe dolodent. Det er taget ud af markedet. Du kan i stedet forsøge dig med "gummedråber" som du kan købe hos bla. Matas. Om det virker ved jeg desværre ikke.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han ikke har ondt i ørerne og derfor græder når han har ligget ned lidt. Når han ligger ned stiger trykket i ørerne. Du kan prøve at trykke lidt på huden foran øret (der hvor bakkenbarterne normalt sidder) - hvis han har øreproblemer så vil du sandsynligvis kunne se at det gør ondt, hvis du trykker der.
Ellers tænker jeg at din drengs uro sandsynligvis også handler om at han lige nu gennemgår en udviklingsfase. For det første er han ved at være så stor at han begynder at have behov for mere mad og ved at være mere pylret, småklynkende, søgende, - så bliver han lagt mere til brystet og du producerer mere mælk. Dette appetitspring kommer ofte omkring 12 ugers alderen og det må være deromkring Marco er nu...
Derudover er det sådan at han er så stor nu at han begynder at følge mere med i verden. Du kan se det, når du sidder med ham han følger ting med øjnene, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd. Han begynder måske også at reagere lidt på om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos en fremmed eller om han er hos dig og så begynder han også at bruge sig selv og sin krop. Han griner, kluk-ler, bruger sine hænder bevidst efter legetøj, putter fingrene i munden osv. Altså en udvikling som påvirker ham både fysisk og mentalt.
Nogen kalder dette for tigerspring og jeg tænker at det måske vil hjælpe dig at læse bogen "60 vidunderlige uger" som du finder i min bogguide under 'Udvikling'. Heri beskrives 8 skridt i barnets mentale udvikling og jeg ved at mange forældre synes det er en stor hjælp at læse om dette, når det opstår...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske