Svar: Vækst - vægt, højde og hovedomfang
5. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Du fortæller at Silje har taget 1676g på siden fødslen, og nu hvor hun er 8 uger gammel, så svarer dette til at hun tager ca 200g på om ugen. Det er en fin vægtøgning, det er det hun helst skal tage på eller evt. mere.
Du fortæller også at hun er vokset ca 9 cm - det svarer til ca 1 cm om ugen - det er rigtig fint, det er som det skal være.
Det er meget svært at måle hovedomfang, fordi målebåndet skal sidde korrekt og samme sted hver gang og der må derfor tages forbehold for fejlmåling. Den bedste vurdering du får af Siljes vægt, højde og hovedomfang får du ved at gå ind i "Livets bog". Her finder du WHO´s sidste nye kurver fra 2006 og her er kurver for både længde, vægt og hovedomfang. Det vigtige er ikke hvorvidt Silje er en lille eller stor pige, - det vigtigste er at hun følger sin egen kurve.
De tal du giver i dag for hendes vækst, hovedomfang osv. lyder umiddelbart ikke problematiske - men prøv at se, hvordan hendes kurve falder ud. Hendes hovedstørrelse lyder umiddelbart fin i forhold til hende kropsstørrelse. Jeg håber det vil give dig lidt ro:o)
Nogle børn er ikke så store, når de kommer ud og det følger dem længe. Andre tager revanche og bliver hurtigt store. Det kan man desværre ikke sige noget generelt omkring. Det vigtigste er som sagt heller ikke, hvorvidt Silje er lille eller stor, men at hun har det godt og trives og hvad var det man sagde i gamle dage ... "en lille og vågen er bedre end en stor og doven".
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske