Brev:
Lære at falde i søvn og sove i længere tid af gangen
5. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Lære at falde i søvn og sove i længere tid af gangen
Hej!
Jeg har en datter, der lige er blevet tre måneder. Hun er glad og stortrives.
Mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst lærer hende at falde i søvn (gerne selv, hvis det ikke er for tidligt!) og at sove i længere tid ad gangen.
Min datter har ikke fået nogen rutiner endnu, hvilket nok er selvforskyldt, da min kæreste og jeg ikke er de mest strukturerede mennesker på denne jord.
I dag vågnede hun kl. 8 efter at have sovet omkring 11 timer. Kl. 11 faldt hun i søvn i bilen, blev puttet over i barnevognen og sov der indtil ved 13.40-tiden. Indimellem vågnede hun, men faldt i søvn igen ved, at jeg rokkede med barnevognen. Dette var en luksuslur for mig, da det oftest er ½-1-times lure, hun tager, hvorefter jeg ikke kan få hende til at sove igen.
Hun falder oftest i søvn ved brystet, hvor jeg forsøger at holde lidt liv i hende, indtil hun bliver puttet - netop for at lære hende at falde i søvn uden et bryst i munden. Om aftenen sker det samme, hvorefter jeg lægger lægger hende ind i vores seng og ligger ved siden af hende, indtil hun falder i søvn. Nogle gange vågner hun efter ½ times tid, men andre gange sover hun godt - og vågner først engang efter, vi også er gået i seng, hvor hun skal have mad.
Som du kan høre, ligger hun i vores seng om natten, hvilket er dejligt nemt, da hun kun får bryst. Om natten ammer jeg liggende og får derfor ikke afbrudt min søvn så meget. Vi vil selvfølgelig gerne have hende over i sin egen seng/lift inden hun får for mange uvaner, men når vi har forsøgt, har hun grædt så meget, at vi til sidst har givet op. Jeg skal være ærlig at sige, at vi ikke har været særlig vedholdende, når vi har prøvet.
Vi har en søn på 2½ og han var 2 år før han lærte at falde i søvn selv (i vuggestuen kunne han godt tidligere). Dette har vi selvfølgelig ikke lyst til skal gentage sig med hende!!! Vi var for bløde til Godnat og sov godt-metoden og det var først, da han var 2 år og vi vidste, at han forstod hvad vi sagde, at vi kunne køre en blid form for godnat og sov godt, hvilket fungerede. På det tidspunkt var vi også så trætte af at sidde inde ved ham, indtil han faldt i søvn, at vi var kampklar!
Jeg håber, du kan hjælpe ud fra det, jeg har skrevet, da jeg godt kan få øksemordertendenser fordi det betyder så meget for mig, at hun lærer at sove bedre, end vi har lært vores søn, som stadig kommer ind til os i løbet af natten og som kun har sovet igennem 2 gange i sit liv.
På forhånd tak!