Svar: Lære at falde i søvn og sove i længere tid af gangen
5. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
En vigtigt del i at lære at sove selv, handler om struktur og faste rammer og derfor er I nødt til at starte her, hvis I vil ændre på den vane og den søvnrytme, jeres datter har.
Vi har et indre ur som vi følger og påvirkningen af dette indre ur er hele dagens forløb. Den rytme som vores krop følger kaldes for den cirkadiske rytme og påvirkningen af den sker gennem blandt andet rutinerne for dagen, tidspunkterne vil spiser på, den mad vi spiser, lys, mørke, og så de rutiner og ritualer vi har når vi skal have kroppen til at slappe af og finde roen. Nogle mennesker skal helst se fjernsyn, andre hører musik, atter andre skal læse i en bog for at få kroppen til at slappe af og koble fra.
Man taler om "zeitgebers" - tidsmarkører. Det er f.eks. at man sover når det er mørkt og er vågen når det er lyst. Men det er også ting som morgenmad (rundstykker, juice og havregryn) det er ting vi associerer med morgen, hvor flæskesteg, brun sovs osv. er ting vi associerer med aften. Byttes der rundt på disse ting, så bliver vi forvirrede.
Hvis du skal lære din datter at sove, så er det derfor nødvendigt at du i løbet af dagen indføre nogle zeitgebers, nogle faste rutiner og ritualer som hun på sigt vil associere med at skulle sove. I takt med at hun bliver ældre, begynder at få mad, skal spise på mere faste tidspunkter osv. så bliver dette naturligvis lettere. Det vil her være naturligt at hun får morgenmad, frokost, ammes osv. og så puttes til mere og mere fast tid - aldersmæssigt er hun jo lige nu på grænsen til dette.
Men du kan dog stadig forsøge at indrette dagligdagen ud fra ovenstående og du skal her holde dig til at hun skal sove 3 gange dagligt. Hun har brug for en formiddagslur, en middagslur og en lur sen eftermiddag/tidlig aften. Du skal forsøge at starte og slutte dagen på nogenlunde samme tid uanset om det er hverdag eller weekend og du skal indføre helt faste rutiner for dagen, måden du putter hende på, amning, sutteklud, svøb, putte i barnevognen osv.
Du skal arbejde ud fra et gennemsnitligt søvnbehov, der hedder 5-6 timer om dagen og 10-11 timer om natten. Naturligvis afbrudt af mælkeindtag nat. Sammenlagt vil hun have behov for ca 15 timers søvn i døgnet.
Hvis du vil ændre noget, så er det altså nødvendigt at du begynder at indføre rutiner og struktur. Dagene skal ligne hinanden og der er nødt til at være "zeitgebers" og associationer med søvn. Det kan godt være at I ikke har haft det endnu, det kan også være at det vil være svært for dig, men det er vejen frem og måden du skaber gode sovevaner for din datter.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske