Brev:
Søvn uden bryst om natten - og mælk nok
5. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Søvn uden bryst om natten - og mælk nok
Kære Helen,
Jeg har tidligere fået råd af dig og har nu brug for din hjælp igen, denne gang vedrørende at sove igennem, og hvorvidt hun får mælk nok.
Vores datter er netop fyldt 7 mdr. Jeg følger den plan, du har lavet med 4 skemåltider om dagen til den trætte mor (3.8.08), da den passer godt ind i vores døgnrytme, dog får hun stadig oftest grød til frokost.
Min lille Camilla spiser ret fint til alle måltider (jeg gætter på godt 1 dl grød/mos pr. måltid) og er egentlig meget nem om dagen. Hun ammes pt. inden de to lure om dagen, inden hun puttes om aftenen, ved midnat og så igen 2-3 gange i løbet af natten. Hun spiser kun af et bryst pr. gang (det har hun stort set altid kun gjort), så jeg er i tvivl om, hvorvidt hun får mælk nok, hvis hun kun ammes 4 gang pr. dag, da jeg, når jeg malker ud, "kun" får ca. 100-125 ml pr. bryst? (Altså hvis hun ikke ammes om natten).
Det leder hen til mit andet spørgsmål: hvordan får vi hende til ikke at vågne så mange gange i løbet af natten?
Hun har et ret stabilt mønster, hvor hun puttes kl. 20. Vi havde en fin periode, hvor hun bare kunne lægges og helt selv falde i søvn, nu er der ofte lidt flere protester. Dernæst vågner hun eller jeg tager hende op og ammer hende inden jeg går i seng kl. 22.30. Så vågner hun igen ca. kl. 02 og 04 og nogle gange kl. 05. Hun sover til kl. 6.30/7.00 - hvis hun vågner kl. 05 er jeg nødt til at tage hende op i sengen for at hun sover videre.
Hun græder meget, når hun vågner om natten (hun sover på eget værelse og har gjort det uden store problemer siden hun var 3½ mdr.), og som regel er jeg nødt til at amme hende, for at få hende til at falde til ro. Vi har prøvet at lade hendes far gå ned til hende, men det hjælper pt. ikke, det er bryst hun vi have :-o Hvad kan vi gøre, for at hun ikke vågner så mange gange om natten? Det virker nemlig ikke som om hun er sulten.
Og hvad kan vi gøre for at vænne hende fra brystet om natten?
Vi har talt om, om vi skulle indstille os på nogle lange nætter, hvor hun ikke bliver ammet, men må klare sig med anden trøst. Men har endnu ikke helt samlet mod til det.
Jeg ser frem til at høre dine råd.
Hilsen Anne