Brev:
Den kære søvn - 3 mdr.
5. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Den kære søvn - 3 mdr.
Hej igen igen...
Min dreng på 3 mdr, har som jeg skrev sidst ingen rytme overhovedet (til trods for at vi har haft en rigtig god rytme)
En evt døgn rytme kunne se således ud:
- I seng kl 22-23 (ammes i søvn)
- vågner kl 6. Ammes liggende i sengen i håb om at han sover videre. Ligger ofte og mosler og sover usamhængende til kl 7-7.30 (tror måske det er luft der driller ham)
- står op 7.30, skiftes, pusles, snakker, ammes igen
- sover ca 8.30-9.15
- vågner igen 9.15 leger, snakker, pusles, bliver træt og pylret efter maks 1,5 time. ammes inden han kommer i barnevognen.
- sover ca. 10.30- 11.15
- vågner igen 11.15. aktivitet i kravlegården evt, eller vil bare hænge på arm og vil ikke rigtig noget. bliver ret hurtig træt igen...
- prøver igen at putte ham ved 12 tiden. Dette lykkedes som regel ikke. Kommer op på arm igen. Efter måske en halv time ammes han og kommer igen i barnevognen.
- sover 30 min.
- op igen ved 13.15 tiden. Leger, pusles, snakker, ammes
- sover igen ved kl 14.30. Sover Gerne 2 timer i barnevogn
- op 16.30. Vågen måske 2 timer. Ammes, leger, far kommer hjem
- sover kl 18.30-19.30
- 19.30 kommer i bad, Ammes efter behov i løbet af aftenen og sover først helt ved 22-22.30 tiden. Blunder nogen gange lidt hos mig imellem amningerne.
Dette er kun et bud på hvordan vores dag kan se ud mht sovevaner. Nogen dage er det mindre andre dage lidt mere, og tiderne kan man slet ikke sammenligne. Og så er det mere sjældent end ofte at han tager et par timer i træk.
Jeg føler ikke at jeg kan præge ham til at sove længere stræk, han kører helt sit eget løb, hvor jeg bare for en god måned siden bedre kunne hjælpe ham til en rytme, og nogle længere stræk af gangen.
Jeg synes det er frustrerende for mig, at jeg slet ikke kan planlægge vores dag bare en smule. Jeg synes næsten jeg er "på" hele tiden, og synes ikke jeg når at få samlet energi sammen til han atter vågner igen. Du har vel ikke et godt råd:)? Jeg ved godt jeg næsten lige har spurgt om det samme, men denne gang følger der en døgnplan med!
Og jeg tror ikke det er pga sult. Han blev sidst vejet d. 7 april. Der vejede han 5150 gr, og i dag hos lægen vejede han 5850...
Venlig Hilsen
Mona og den vågne Emil