Svar: Den kære søvn - 3 mdr.
5. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Mona
Hvordan går det egentlig med at komme lidt ud? Tager du Emil med op at handle, bruger du en bæresele, så han komme op, ud og får oplevet verden. Han har en alder nu, hvor han har brug for at der skal ske noget i hans vågne timer og du må gerne tage ud med ham. Han har også brug for at blive bevæget og bruge sig selv fysisk, trille med ham, kilde ham, tumle lidt rundt med ham osv. Så du skal medtænke at han i dagligdagen skal stimuleres både fysisk og mentalt, for også at sove bedre og for at I igen får en god rytme, hvor han ikke powernapper dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ud fra de tider du har sendt, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Står op og dagen begynder, pusle, lege, evt. et bad. Prøv at trække tiden lidt inden du putter ham igen.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10. Trilles en tur i barnevognen. Sover måske 1 times tid - lad ham selv regulere det, sover måske mere, gør han ikke er det så sådan det er...
Tumler, leger, bruger sig selv fysisk.
Frokost 12-12.30: Ammes igen og puttes til middagslur
Nu ved jeg ikke hvilken type vogn du har og din dreng er også for lille til at kunne sidde, men du må godt forsøge at elevere ryglænet lidt, så han kommer til at ligge lidt mere skråt i vognen og kan se ud på verden. Du kan trille en tur eller køre op at handle, hvad du nu skal.
Måske har han behov for en ekstra amning, for at falde helt til ro og det er også okay. Det kan også være at han, når han vågner atter har behov for at ligge lidt og kigge ud på verden, eller måske behov for at komme op i en bæresele, sidde der og kigge ud, mærke vinden i ansigtet. Sover måske et par timer...
Eftermiddag 15-16-17: Ammes efter behov, leger, far kommer hjem
Sen eftermiddag/tidlig aften: Powernapper, evt. ekstra amning inden.
Aften: Kommer i bad og ammes efter behov ligesom nu. Sover først kl. ved 22 tiden. Det er meget normalt at børn i denne alder sover sidste lur så sent at de er vågne om aftenen. Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre, sover anderledes om dagen, får anden mad osv.
På den måde ændrer tiden også lidt på tingene for jer:o)
Jeg håber min plan giver dig en idé til, hvordan en dag kunne se ud hos jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske