Svar: Varieret kost til tvillinger uden rugbrød
5. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Maria Louise
Jeg vil foreslå dig at bage nogle boller til pigerne, som ligger lidt tungere i maven end almindeligt lyst brød. Gode boller til børn (og resten af familien) kan være kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Derudover tænker jeg at du på tykmælk eller neutral yoghurt kan komme lidt forskellig frugtmos og bær for at variere smagen. Du kan også bruge drys af forskellig slags - prøv at se om du kan finde noget müsli, fiberdrys, rugbrødsdrys eller lignende som ikke indeholder for meget sukker, honning eller chokolade...
Frugt kan du få masser af, men ud over dette er grønt jo også vigtigt. Prøv med kogte ærter, majs, gulerod og rød peberfrugt - så kan de samtidig øve deres pincetgreb. Du kan også give dem rejer, muslinger, krabbe - nogle børn kan også rigtig godt lide marinerede sild ... Frokosten kan også være rester fra aftensmaden, lasagne, pasta, ris, kød, fisk - hvad I nu har fået.
Det du skal sørge for er at de får forskellige former for fødevarer - altså at de får fødevarer fra alle kategorier. Og så betyder det ikke så meget at den ene dag ligner den anden. Du skal også se på deres indtag over en uge - hvis du ser på dette, får du måske et mere reelt billede af, hvad de egentlig har spist og hvor varieret det er.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - dejligt at høre at I er kommet godt frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske