Svar: Talefejl, rim, remser og sang
5. maj 2008
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit dejlige brev og hold op hvor sker der meget sprogligt og udviklingsmæssigt hos jer. Hvor er det dejligt og berigende:o)
Det er en flot beskrivelse du har lavet af, hvordan jeres dreng er begyndt at bruge ordene og sætte dem ind i en sammenhæng og dermed få mere og mere forståelse for hvad ordene betyder og hvordan de kan bruges. At forstå og bruge et ord er jo et sammensat proces, - f.eks. at undskyld betyder at man har gjort noget galt og gerne vil at den anden ikke bliver ked af det... Det tager tid at lære, men han er rigtig godt på vej.
Det er helt alderssvarende normalt at jeres dreng nu begynder at sætte flere og flere ord sammen og tale i længere sætninger. Det vil ofte være sådan at ordene smelter sammen, når de skal komme ud i sætninger også selvom han godt har kunne sige ordene enkeltvis korrekt.
Det er vigtigt at I ikke går ind og retter på ham, men at I viser at I forstår hvad han siger og så gentager ordene rigtigt, så han hører hvordan det skal lyde. Ordene kan bruges på ny måde, i en anden sætning og det vil stille og roligt hjælpe ham til at få et større ordforråd og få ordene rigtigt frem.
At jeres dreng i øjeblikket har lidt vanskeligt ved at udtale nogle ord er således helt normalt og forventeligt. Sørg for at I har tid til at lytte og er aktivt interesseret, når han fortæller, så han ikke behøver skynde sig for at få det hele sagt:o)
Det er helt normalt at han også eksperimenterer med ord og lyde og I må også gerne synge vrøvlesange og sige vrøvlelyde, så I gør det til en fælles leg. Ligesom I naturligvis også skal sige ordene rigtigt, så hans ordforråd styrkes:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske