Brev:
Mælk til mælkefrit barn?
6. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Mælk til mælkefrit barn?
Hej Helen
Vi er forældre til en dejlig pige på nu 7 måneder. Hun har fået fast føde siden 4-måneders alderen, oprindeligt i håbet om at hun ville sove lidt mere end 1½-2 timer af gangen om natten. Søvnen hjalp maden ikke på, men hun har fra dag et spist som et tærskeværk, og nærmer sig nu de 10 kilo og 4 måltider om dagen.
Jeg har ammet lige så meget hun havde lyst til i de 3 måneder der er gået siden vi startede på kosten. Indtil for nyligt har hun derfor fået en tår hos mig 5- 6 gange om dagen, og 2-5 gange om natten, hvor moderen her desværre agerer sut det meste af tiden...
Nu begynder hun så at blive meget uinteresseret i mit bryst i dagens løb - der kan gå dage hvor hun kun får bryst tidlig morgen, en kort tår eftermiddag og så igen når det er sengetid.
Jeg forsøger at malke noget mælk ud og putte i hendes kost, men det holder hårdt at få mere end 30-40 ml ud.
Fra hun var 4 til 5 måneder fik hun mme i kosten, de mængder sundhedsstyrelsen foreskriver. Desværre har det lille pus haft astmatisk bronkitis 3 gange i sine første 6 måneder, og det gjorde, at vi besluttede at fjerne komælk fra hende, for at se om det kunne hjælpe.
Hun har ikke været syg siden, det er naturligvis svært at sige om der er en sammenhæng. Sikkert er det dog, at hun havde en masse knopper med skorper på i ansigtet, som forsvandt umiddelbart efter vi fjernede mme.
Hidtil har jeg ikke været bekymret for mælkeindtaget, da hun jo har fået rigeligt fra mig ved siden af den faste føde. Jeg har researchet en del omkring calcium, og vi var faktisk nået til den beslutning, at vi ville begynde at knuse calciumtabletter i hendes mad, så hun ikke fik mangel på kalk.
MEN nu bliver jeg alligevel usikker på det hensigtsmæssige i vores adfærd. Jeg ved jo ret beset ikke hvor meget mælk hun får fra mig efterhånden - men 2 til 3 måltider med slubrende drikkelyde bliver det da til på et døgn.
Jeg ved godt, at du SKAL anbefale komælk til børn. Men hvis vi skal tilbage på mme, hvilke mængder skal det så være i? Og hvornår mon hun er gammel nok til at vi kan dække hende ind via kosten i stedet? Hvad er det egentlig i komælken, ud over kalk, som er essentielt? Vi har overvejet at finde en klinisk diætist, for at få sammensat en kostplan, der sikrer hende de næringsstoffer hun skulle have via komælken - var det mon en ide?
Vi prøvede på et tidspunkt at give hende Nutramigen, men det smager jo simpelthen så fælt, og var ikke noget hun var vild med. Og selvom Nutramigen er til mælkeallergikere, så er det vel stadig lavet på komælk....?
hmmm - en masse spørgsmål fra en usikker mor, der jo som alle mødre bare vil gøre det bedste for sit barn...
De bedste hilsner