Brev:
Mad, søvn og uro
6. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Mad, søvn og uro
Hej Helen
Nu har jeg i et stykke tid fulgt med på sidelinjen, min egen sundhedsplejerske strejker og jeg har rigtig meget brug for at stille et par spørgsmål om mad og søvn i forbindelse med min lille dreng Max.
Han er 6½ måned og en dejlig nem og glad dreng. Jeg begyndte at give ham fast føde i en alder af 5 mdr. Indtil da har jeg ammet ham fuldt ud.
Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
02:00 er meget urolig i sin seng. Kaster sig fra side til side og har benene oppe i vejret. Holder mig vågen!
04:00 ammes
6:30-7:00 vågner og bliver skiftet
7:30 Får grød med frugt. Ammes bagefter
8:30/9:00 bliver puttet til morgenlur sover 1½ time
11:00 /11:30 får grød med grøntsager og sidder med agurkehapsere og lign. vand af kop (ammes evt.)
13:00 bliver puttet til eftermiddagslur, sover 1½ time
15:00 ammes
17:00 lille lur 45 min nogen gange 1½ time
18:00 får grød med mos og grøntsager vand af kop
19:00 ammes og puttes ca. 19:30 (senest 20:00)
22:00 ammes når jeg går i seng
Han spiser mellem ½ -1 dl mad hver gang.
Er det en ok rytme?
Jeg er begyndt at variere hans mad mere og vil til at give ham kød og fisk også nu. Han er ikke superskrap til det grove grød og mos endnu så det er stadig ret fint hans mad. Er det ok?
Mht uroen i sengen hvad kan det skyldes? Jeg sover med ørepropper for at prøve at overdøve larmen...han græder ikke men M O S L E R!
Nogen gange prøver jeg at lægge ham på siden og putte dynen om ham men han har det med at trille om på maven og så vågner han og bliver ked af det. På en rigtig dårlig nat kan det vare et par timer. Nogen gange har jeg givet ham noget mad med det samme så holder det op. Men det er kun når jeg selv har været rigtig træt og ikke har orket at få ham til at ligge roligt igen.
Jeg har tidligere kunnet give ham en flaske men han griner bare når jeg prøver nu. Da han var helt lille fik han en flaske mme om aftenen fordi jeg havde så svært ved at få sovet og amningen gjorde ret ondt de første 2 mdr, det var hans far der gav ham flaske så jeg kunne gå i seng.
Vi har efterfølgende prøvet at holde det med flasken ved lige og trænet en gang om ugen så jeg havde noget bevægelsesfrihed. Han har fået profylac eftersom jeg har forskellige allergier.
Jeg har skiftet profylacen ud med Allomin2 som for at give ham noget der smager sødere, har du et forslag til hvordan vi får flasken i ham igen?
Jeg synes jeg har mistet noget af min frihed i forhold til at gå ud en enkelt gang i ny og næ. Eller at gå tidligt i seng og lade far tage "aftentåren". Det trænger jeg til...
Jeg glæder mig til dine svar.
Sofie