Svar: Mad, søvn og uro
6. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sofie
Rytmen for dagen ser umiddelbart fin ud. Jeg kan se at din dreng ofte sover 3 lige lange lure og det er helt fint, hvis han trives bedst med dette. Du må tro på at han selv regulere ind og sover som han har behov for. Jeg vil dog tro at den sidste lur kl. 17 i løbet af den næste månedstid vil blive yderligere afkortet eller evt. helt forsvinde - og igen, så er det også børn som har brug for den lidt endnu:o)
Du tilbyder skemad 3 gange dagligt og fint med amning, han lyder umiddelbart til at være dækket godt ind med både skemad, variation af dette og mælk. Det er fint at du vil forsøge med lidt kød og fisk i mosen. Netop det er med til at give en lille smule struktur, så maden ikke længere er helt fint blendet. Derudover kan du forsøge med havregrød, som jo nok er den groveste grød du kan tilbyde ham - ellers er hirsegrød eller boghvedegrød, eller måske en flerkornsgrød en mulighed, fordi det er lavet med flager og dermed giver en lidt mere fnugget konsistens.
Hvis du gerne vil have ham til at tage flaske, så er det vigtigt at I forsøger dagligt. Ellers vil han fortsat afvise den helt. Du kan evt. lade far forsøge med flasken kl. 22, hvis jeres dreng er halvsovende der, så vil han måske acceptere den lettere. Det er måden at gøre det på og så også, som du allerede har gjort, forsøge med forskellige typer erstatning - de smager forskelligt og måske han bedre kan lide smagen af det ene fremfor det andet ...
Det er helt normalt med natlig uro i din drengs alder. Det handler ikke om at han er sulten, men om at han motorisk får bevæget sig så meget at han får sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra. Han er således sovende og ikke bange eller utryg, men frustreret og irriteret fordi han ikke er i stand til at finde fysisk ro.
Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen, få en rar stilling at ligge i, atter få dynen over sig og på den måde hjælpes til at komme videre i søvnen.
I løbet af dagen skal du sørge for at tumle med ham, vugge ham og rulle ham, så han får sig selv brugt motorisk og stille og roligt lærer at finde nye stillinger selv.
Netop omkring 6 måneders alderen oplever mange forældre lidt frustration, fordi det er svært at vide, hvordan man skal hjælpe sit barn videre. På den ene side er det som om at barnet hele tiden søger forældrene og selvom man forsøger at være der, så er det alligevel ikke nok, barnet virker generelt utilfreds og pylret uanset hvad man siger og gør - man kan som mor godt føle sig temmelig frustreret og dagene kan virke meget lange... Det er et udviklingsspring og det er dermed en fase I skal igennem. Max har brug for masser af fysisk kontakt og nærhed, også selvom han nogle gange svær at stille tilpas. Derfor må du forsøge i dagtimerne at give ham så mange indtryk som muligt både fysisk og mentalt.
Nyd det gode vejr, lad ham sidde op i vognen og kigge ud, suge verden og indtryk til sig i løbet af dagen, når I triller af sted.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske