Brev:
Spiser sparsomt og taber sig
6. maj 2008
Alder:
19 mdr.
Spiser sparsomt og taber sig
Kære netsundhedsplejerske
Jeg skriver til dig, da jeg har en søn på 19 måneder, som ikke spiser ret meget og nu er begyndt at tabe sig. Jeg er klar over, at børn til tider kan have perioder, hvor de ikke spiser ret meget, men dette har stået på i små 3 måneder nu.
Det skal siges, at min søn altid har været meget "lille og fin", og har aldrig været en af de "store børn". Han måler ca. 87 cm og vejede sidst i februar 11 kg. I dag, godt 2½ måned efter, vejer han 10 kg. Han har altså tabt 1 kilo og tendensen er stadig langsomt nedadgående.
Da han var 10 måneder gammel, havde han også en lang periode på ca. 2 måneder hvor han ikke tog på. Han tabte sig ikke, men lå på 9 kilo i flere måneder. Men så begyndte han pludselig bare at spise mere af sig selv, og begyndte derfor at tage på igen.
Jeg har udtrykt min bekymring for vores egen sundhedsplejerske for en måneds tid siden, og hun mener at det er en fase som han gennemgår. Men hun pointerede naturligvis også, at vægttabet ikke måtte fortsætte... men det gør det jo.
Han er som regel en glad dreng som har let til latter og grin, og elsker at lege. Men er samtidig også ofte ret pyldret og er temmelig opmærksomhedskrævende, men det er vel ret naturligt, at der ofte ikke er langt fra gråd til latter. Han er en utrolig aktiv og nysgerrig dreng, og udvikler sig mentalt som han skal, og virker derfor ikke fysisk påvirket af sit vægttab. Jeg tror derfor ikke, at der er noget fysisk i vejen med ham.
Han går i vuggestue i dagstimerne, og her har de også lidt problemer med at få ham til at spise. Han laver tit den klassiske, med at pille pålæget af rugbrødet, og så spiser han faktisk ikke andet end lidt af det. Hjemme sørger vi for at spise aftensmad mellem 17.30 og 18.00, så han ikke bliver for træt og selvom vi forsøger at lave dét som vi ved at han kan lide, så spiser han ikke ret meget.
Han går som regel til måltiderne med fuld optimisme og spiser fint de første 3-5 minutter. Men så er det som om, at det begynder at kede ham, og så "gider" han ikke at spise mere og synes derimod, at det er meget sjovere bare at lege med maden.
Det eneste som han indtager uden de store problemer, er morgenmad (lidt yoghurt og frugt) og den kop lune mælk som han får om aftenen, inden han skal sove. Han drikker generelt også fint med væske i løbet af dagen.
På mig virker det som om, at han/vi er kommet ind i en ond cirkel, hvor han er kommet ind i en dårlig vane mht. hans spisevanerne. Men jeg synes at jeg har prøvet alt, og kan ikke rigtig se, hvordan vi skal komme ud af det her, så vi kan få en dreng som spiser normalt og som begynder at tage på igen.
Jeg håber at du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor