Svar: Spiser sparsomt og taber sig
6. maj 2008
Alder:
19 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg vil meget gerne give dig lidt råd til hvordan du kan give din dreng lidt mere fedt og proteiner, som er vigtigt for at han tager på og vokser som han skal. Men hvis han fortsat taber sig så synes jeg du skal bestille en tid hos jeres læge.
Det er vigtigt at du tilbyder din dreng små hyppige måltider. Det er meget vigtigt at der ikke går mange timer imellem at han spiser. Derfor er det en rigtig god idé, hvis du forsøger at fokusere på at lidt og tit er bedre end få og store måltider.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne bibeholde sødmælk til ham og ikke kun give ham letmælk. Giv ham også surmælksprodukter af sødmælkstypen, så du er sikker på at han via dette får lidt ekstra fedt. Vælg også de lidt federe ostetyper. Smøreost, flødehawarti eller osthaps og put også stadig en smørklat og sødmælk i havregrøden, som er god for ham om morgenen eller evt inden sengetid.
En anden god måde at få fedt på er via fisk. Fisk indeholder nogle helt essentielle fedtsyrer som vi ikke kan få andre steder og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at tilbyde din dreng fisk. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende til frokost og det kan netop være godt med de smørbare typer af fiskepålæg, fordi han jo så ikke kan tage pålægget af brøddet. I må også meget gerne spise rødspætter, laks, torsk eller andet til aftensmaden - fiskefrikadeller er også gode - og giv ham gerne en klat remoulade eller sovs til.
Ud over fedt, så er det som sagt også vigtigt at han får proteiner. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg og han må også gerne få omelet og lignende. Det kan han også få til frokost en gang imellem.
Jeg vil forslå dig at du også bager nogle boller til ham og her kommer opskrifter på lidt forskellige muligheder:
Grahamsboller:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
De lidt større børn kan også godt lide horn, f.eks. pølsehorn eller horn med smør. Det er nok en af de 'federe' opskrifter på brød:
100 g smør
1½ dl mælk
1 æg
50 g gær
400 g hvedemel (ca. 7 dl)
½ tsk groft salt
1 tsk sukker
Smørret smeltes, mælk, æg og gær piskes ud heri. Mel, salt og sukker tilsættes og det hele æltes godt igennem. Derefter deles dejen i 2 dele, og hver del rulles ud i en cirkel, som deles i 8 trekanter der rulles til horn fra den brede ende. Hornene hæver ca. 10 min., pensles med sammenpisket æg og bages midt i ovnen ca. 12 min. ved 225°. Opskriften er fra Karolines Køkken.
Hvis du vil lave dem til pølsehorn, så kommer du en pølse (eller et stykke af en pølse) på hver trekant du har skåret, inden du ruller dem sammen til horn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, sødmælk af kop. Nogle dage kan han også få yoghurt, hvis han er gladere for det.
Formiddag: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ grahamsbolle eller havregrynsbolle med smør, ost, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg. Da han lyder til at være glad for kødpålæg, så giv ham gerne kylling, frikadelle, pølse og lignende. Det er helt fint at han spiser kød, så han får lidt proteiner den vej. Tilbyd ham også lidt ærter, gulerod, agurk, rød peberfrugt, avokado eller lignende til. Det skal være skåret ud, så han ikke skal bruge lang tid på at tygge sig igennem det. Vand af kop
Eftermiddag: En portion yoghurt, ½ bolle med smør eller et pølsehorn, lav evt. en milkshake ved at blende sødmælk og banan eller lav en anden form for smoothie til ham. Vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, sørg for at der er lidt fra alle fødevaregrupper, så han får ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. varieret over ugens dage.
Slut evt. dagen af med en portion havregrød eller en portion frugtgrød med sødmælk og tilbyde også sødmælk af kop
Vær opmærksom på at han ikke skal tilbydes saft, slik og lignende søde produkter. Det hæver hans blodsukker og fjerner appetitten.
Jeg håber at I via ovenstående er hjulpet videre på vej og ellers må I konferere med jeres læge:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske