Svar: Skemad og amning - 4 mdr.
6. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Det lyder som om at du har ramt det rigtige tidspunkt for skemad. Du fortæller om en pige, som er interesseret og gaber højt op når skeen kommer og det lyder også som om at hendes mave følger fint med og hun i øvrigt trives.
Det vil være rigtig godt at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt, når hun begynder at kunne spise en lidt større mængde. Det er bedre at tilbyde hende lidt og så amme hende efterfølgende end det er at tilbyde hende så store mængder skemad at der ikke er plads til amning bagefter. Samtidig vil ½-3/4 dl. skemad 2 gange dagligt, give hende mulighed for større variation. Ud fra det du fortæller tænker jeg at det vil være fint med grød en gang dagligt til hun er ca 5 måneder og herefter kan du så begynde med grøntsagsmos om aftenen.
En plan for dagen der både giver plads til amning og skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt forskelligt frugtmos (æble, pære, fersken mv) og vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16.30: Ammes
Tager sin 3 lur
Aften 18: Grøntsagmos f.eks. af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash, vand af kop - evt. amning efterfølgende alt efter behov
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes
Nat 24-06: Evt. amning x 1
Det vil være rigtig godt at tilbyde hende vand af kop sammen med måltiderne allerede nu.
Med hensyn til solcreme, så er det sådan at man normalt ikke behøver bruge solcreme til helt små børn, som jo fortsat skal være i skyggen - Hvis barnet skal i sol - det vil sige, hvis du har hende liggende under en solparasol hvor der kan være genskind fra havet, lyst sand eller lignende, så skal hun smøres. Hvis du går med hende i en bæresele eller lignende, så skal hun også have solcreme på. Men som udgangspunkt, så skal hun jo være i skyggen og behøver det således ikke.
Du kan godt lade være med at bruge bomuldshue, når hun ligger i barnevognen og sover. Det er varmt i øjeblikket og det er vigtigt at hun kan komme af med varmen. Det er stadig vigtigt at hun har lange ærmer og bukseben og løst bomuldtøj, så hun på den måde også skærmes for solen. Igen hvis du går rundt med hende og der er risiko for at hun rammes af solens stråler, så skal hun naturligvis have en sommerhat på som dækket nakken, ørerne, panden osv. Men som sagt skal hun helst være i skyggen med den alder hun har:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske