Brev:
Vil ikke drikke vand samt inspiration til mad
6. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Vil ikke drikke vand samt inspiration til mad
Hej Helen
Nu har vi brug for din hjælp igen :)
Som skrevet til dig tidligere vil min datter på 6 1/2 mdr ikke spise noget mad der minder om mos eller grød. Derfor får hun rugbrødshapsere og div. grønt og frugt i stænger hun kan sidde med selv. Det får hun tilbudt til frokost og aftensmad. Men synes det er ved at blive en del kedeligt med de sædvanlige rugbrødsmadder, og kan også mærke på hende det ikke er så spændende som det var i starten.
Har du derfor nogle forslag til hvad jeg ellers kan tilbyde hende, især om morgenen? Vil så gerne kunne give hende noget grød, men som sagt vil hun ikke have noget der er moset, eller nogen form for grød (har prøvet med snart alle slags tror jeg).
Jeg er lige så stille gået i gang med at give hende lidt "voksenmad" til aftensmaden som pastaskruer hun selv kan sidde med og små kyllinge stykker. Men mangler inspiration kan jeg mærke. Må de iøvrigt godt få fuldkornspasta og ris?
Nogle gange afviser min datter maden og vender hovedet, tror dog mest hun gør det som for at vise at hun nok selv skal bestemme om hun vil ha mad. Når hun gør sådan skal jeg så bare "tvinge" hende til at spise maden, eller bare ignorer hende og vente et par minutter med at prøve igen eller hvordan? Samme spørgsmål går på vand;
Jeg tilbyder hende vand til hvert måltid. Har prøvet at give det i et æggebæger, tudekop, shotglas, plastikflaske... ja næsten alt. Men ikke om hun vil ha det vand. Har også prøvet at komme et par dråber saft i for at gøre det mere spændende, uden held dog. Hun bliver virkelig sur hvis jeg bliver ved med at prøve. Det har endnu ikke lykkedes mig at få noget vand i hende af fri vilje. Synes det er svært da jeg rigtig gerne vil ha hun skal lære at drikke vand (også når vejret bliver varmere og hun kommer til at have brug for mere væske).
Igen skal jeg tvinge hende til at drikke lidt vand til hvert måltid, eller skal jeg ligge det på hylden et stykke tid, og så håbe det kommer af sig selv når hun bliver lidt ældre? Jeg giver hende lov til at sidde og lege med tudekoppen, og så håbe at hun på den måde kan komme til at blive glad for vandet.
Har du iøvrigt før hørt om babyer der springer mos stadiet over og går direkte til den fastere føde?
Med venlig hilsen
Lena og Nicoline