Svar: Mad og manglende rytme i vuggestue
6. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Hanne
Jeg synes det lyder rigtig godt at du nu kan bruge ferien på at få skabt en god rytme for jeres datter og den daglige plan du beskriver med 2 lure lyder rigtig fin og alderssvarende.
Det kan godt være at din datter i indkøringsperioden har haft behov for at sove lidt mindre og hyppigere lure, fordi hun er blevet så fyldt med indtryk. Men når det er sagt, så synes jeg det lyder helt relevant at få en samtale med vuggestuen om at de forsøger at følge jeres datters naturlige dagsplan og sikrer at hun får sin mad, som hun naturligt har behov for. Hvis hun mangler mad, så bliver hun naturligt også mere pirrelig - det er altså ikke et udtryk for at hun skal puttes men et udtryk for at hun har brug for mad, så hendes blodsukker stabiliseres:o)
En ½ bolle og lidt frugt er en rigtig god idé som formiddagsmad og jeg vil foreslå dig at bage nogle havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Derudover så må I gerne forsøge at tilbyde jeres datter små hapsere med fingrene eller med en gaffel, så hun stille og roligt lærer at spise disse ting. I må også gerne opfordre hende til at putte maden i munden og vise hende hvordan, når hun samler brødhapsere og lignende op med fingrene, så hun ikke bare smatter det ud i hænderne men finder ud af at føre det til munden:o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30: Grød, vand eller mælk af kop
Puttes til morgen/formiddagslur ligesom nu
Formiddag 10: ½ banan eller anden frugt. Det kan være frugtmos eller det kan være frisk frugt eller friske bær. Du kan f.eks. godt få jordbær og hindbær i øjeblikket - prøv med dem. Tilbyd hende så også ½ bolle med smør, lidt ost i stænger eller lignende.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg - meget gerne fisk. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej eller lignende. Det kan også være små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle) godt kogte pastaskruer eller andre rester fra aftensmaden og så er det godt at tilbyde lidt grønt. Det kan være lidt kogte ærter, gulerod, majs, rød peberfrugt, agurkestænger eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske 100ml
Eftermiddag 15.30: En lille portion A38 med lidt frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser, grøntsager moses med lidt sovs og ved siden af gives også mad i stykker, som hun selv kan spise med fingrene eller en gaffel. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 200ml kl. 19.30
Sen aften 22: Flaske med 200ml
Som du kan se så vil ca 500ml mme dagligt være nok til at dække hendes behov og da hun også er begyndt at få lidt A38 om eftermiddagen så vil hun stille og roligt i løbet af den næste månedstid (10-12 måneder) fint kunne klare sig med 400ml mme dagligt - det dækker hendes behov for jern osv. Det vil her sandsynligvis flasken inden middagslur der ryger - det kan dog også være flasken sen aften - det afhænger helt af, hvad der fungerer bedst for jer og for hendes søvn og rutiner.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske