Svar: Barn i ladcykel?
9. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Trine
Det lyder rigtig dejligt med en Christiania cykel og umiddelbart tænker jeg at din dreng godt kan sidde i den. Du fortæller jo at du har postret bænken og at der er monteret en y-sele, han har sin cykelhjelm osv. og det er normalt sådan at børn efter ca. 1 år, vil kunne sidde i en cykelanhænger.
Sikkerheden må dog afhænge af hvor stabilt han kan sidde på bænken, hvis du har indtryk af at han kan falde til siderne, når du f.eks. skal dreje, så vil det sandsynligvis være en god idé at bruge en speciel stol, som han så spændes fast i og som samtidig spændes fast i vognen...
Jeg ved at der findes særligt tilbehør til cykelanhængere, så man kan transportere børn i alle aldre. Således også babyer der helst skal ligge og efter 4-6 måneders alderen kan man købe en speciel babystol til cykelanhængere. Det må være det samme som en Christianiacykel...
Jeg kender ikke til test eller undersøgelser omkring ladcykler generelt, men du kan på sikkertrafik.dk læse om børn i trafikken og her også læse om børn der medbringes på cykel.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke med jeres cykelture i byen:o) Og rigtig god solskins pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske