Brev:
Motorik og øvelser
9. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Motorik og øvelser
Hej Helen
Jeg vil gerne gøre lidt ekstra for blandt andet den motoriske udvikling af vores piger, som forøvrigt kom til at hedde Alberte og Freja :-)
De er nu 6 mdr. - ruller fint fra mave til ryg og omvendt, ligger på maven det meste af tiden, de kan næsten komme op i kravlestilling (dvs. de kan løfte både mave, og numse op - numsen dog ganske kortvarigt. Dog kan de ikke selv sidde endnu - det vil jeg gerne hjælpe dem med - ligesom jeg gerne vil igang med at styrke dem endnu mere motorisk.
Om morgenen lægger jeg dem altid på en meget stor bold, vi har. Så lægger de på maven, mens jeg holder dem i benene...og triller med bolden hele vejen ned på gulvet, til de kan røre ved legetøjet. Det samme gør jeg, mens de ligger på ryggen - Sørger også for - via små tryk på numsen - at de rigtigt kan mærke kontakten med bolden, når de ligger på maven...de elsker at ligge på bolden og lave disse øvelser.
Bagefter gynger vi i babygynge, hvor jeg selvfølgelig har godt fast på maverne samtidigt, da de ikke sidder stabilt endnu:-) - det synes de også er ret sjovt.
Jeg har de sidste dage også snurret dem rundt og rundt (mens de ligger i mine arme) - lidt a la som jeg gør med min store pige i den der tummelumsken (den røde snurretop). Du ved, den man sætter til at snurre rundt, mens barnet lægger nede i den...jeg er lidt i tvivl, om jeg må gøre det med så små mennesker dog - men de griner over hele hovedet - men gør det dem alt for svimle :-)?? er det for tidligt at "lege den leg"?
Hver dag tager jeg også alt tøjet af dem - og så får de lov at ligge og lege under legestativer - og med alt deres legetøj - tror de har bedre kontakt med "kroppen" og "underlaget", når de ligger nøgne...imens synger jeg alskens børnesange for dem...ligesom vi lytter til en masse forskellige CD'ere med børnesange...
Min forlovede og jeg ligger dem i tæpper hver aften og gynger dem frem og tilbage, vi løfter dem også op og ned i tæppet..
Her sidst i maj skal de starte til noget sansemotorik i Helsingør ved FOF, ligesom vi vil til at tage i svømmehallen med dem een gang om ugen...I badet om aftenen får de jo også leget, sparket med ben, udviklet sig...men mere for at gøre lidt ekstra.
Har du ikke nogen forslag til nogle flere udviklende aktiviteter, flere tumlastik-øvelser?? Du må også endelig sige, hvis noget af det, jeg gør er forkert/for meget etc.
Jeg kan knap nok huske tilbage fra Josephine, hvordan det gik for sig dét med at hun pludselig sad op...kan jeg gøre noget for at hjælpe Alberte og Freja til at komme hurtigere op at sidde? Hvornår skal de sidde med ved bordet om aftenen - i deres egne trip-trap stole :-) ?!?
PS: de er jo født 1 1/2 måned for tidligt, så de 6 måneder de er i dag, er nok ikke helt det samme, som hvis de ikke var født for tidligt. De vejer dog ca. 8 kg begge to - og er ca. 70 cm lange, så det tror jeg er fint nok, er det ikke? - efter alderen at dømme..
Mange hilsner
Lise