Svar: Mælk og rugbrød - 10 mdr.
9. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Carolina må gerne tilbydes lidt sødmælk af kop og via madlavningen ligesom hun om eftermiddagen også kan få en lille portion tykmælk eller A38. Som udgangspunkt er det sødmælk og sødmælksprodukter hun skal have (dvs. 3,5% fedt), når hun er under 12 måneder og efter 1 års alderen kan hun tilbydes letmælk og produkter af letmælkstypen (dvs. 1,5% fedt).
Først omkring 3 års alderen anbefales de fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk. Du må dog gerne bruge lidt minimælk i madlavningen - I skal jo som udgangspunkt spise det samme. Men fedtindholdet til din datter skal altså fortsat være større generelt end det du selv indtager. Hvis du således laver kartoffelmos til jer alle med minimælk, så må du der tilføre hende en ekstra klat smør...
Med hensyn til rugbrød og brød generelt, så sker der i princippet ikke noget ved at du tilbyder Carolina lidt brød med flere hele kerner en gang imellem. Problemet i det er dog, at hun har svært ved at optage næringen fra kernerne, så hvis kernerne kommer hele ud, så får hun igen glæde af dem og får hun for mange, så kan hun få en meget løs afføring - for groft brød kan give små børn diarré.
Når du skal vælge brød til din datter så må du altså gerne variere det lidt, så hun nogle gange får det brød du selv synes er lækkert. Men i princippet skal du vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du behøver således ikke at vælge brød med hele kerner, men kan godt finde et 'tungt' brød som er rigtig godt for jer alle. Hvornår hun er i stand til at fordøje brød med kerner er forskelligt, og du må forsøge dig lidt frem. Jeg tænker at de fleste børn omkring 1½ års alderen vil være så gode til at tygge og være så godt igang med familiemaden, at det ikke vil være noget problem.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske